PlusNieuws

De scholen kunnen ondanks het lerarentekort na de zomervakantie weer helemaal open, al blijft het krap

Het Amsterdamse lerarentekort blijft na de zomervakantie groot, maar het gevaar dat scholen dicht blijven of overgaan op een vierdaagse schoolweek lijkt geweken. Dat blijkt uit een rondgang onder schooldirecties en de vereniging van schoolbesturen van het basis- en primair onderwijs.

David Hielkema
null Beeld Dingena Mol
Beeld Dingena Mol

“Houtje-touwtjewerk.” Zo omschrijft Mirjam Leinders van scholenkoepel Innoord de zoektocht naar geschikte juffen en meesters. Op de zeventien basisscholen die Leinders bestuurt zullen komend schooljaar wederom zijinstromers, onderwijsassistenten of zelfs directieleden voor de klas staan. “Er zijn nog zeker tien vacatures. We beginnen wel, maar we moeten creatief zijn.”

Leinders is niet de enige bestuurder in Amsterdam die kampt met een lerarentekort. En het is ook niet de eerste of de laatste keer dat scholen hiermee te maken hebben. Dorien Nelisse van scholenkoepel Asko (31 basisscholen) zegt met ‘veel kunst- en vliegwerk’ voor elkaar gekregen te hebben dat vacatures nu ingevuld zijn, al is dat ook met ‘dure uitzendconstructies’. Nelisse: “Helaas is dat geen duurzame oplossing.”

Koepelorganisatie Breed Bestuurlijk Overleg Amsterdam (BBO) verwacht dat Amsterdam 200 docenten – goed voor circa 5000 leerlingen – tijdens het nieuwe schooljaar tekortkomt. Vorig schooljaar, zo blijkt uit een officiële berekening van BBO in januari, was er een tekort van 361 docenten.

Op papier lijkt het tekort daarom mee te vallen, maar de cijfers zijn vertekenend, legt Arnold Jonk van de Stuurgroep noodplan lerarentekort uit. “Doordat veel plekken worden opgevuld met onbevoegde professionals blijven vacatures verborgen. Het lerarentekort zal dit schooljaar juist hoger zijn dan vorig jaar. We zien bijvoorbeeld dat veel docenten nu wel uit de stad verhuizen, terwijl ze tijdens de coronacrisis nog bleven.”

Geen vierdaagse schoolweken

Ondanks de leegstroom lukt het scholen wel om volledig open te gaan na de zomervakantie. Zo kunnen alle Amsterdamse kinderen na de zomer ‘gewoon’ weer onderwijs volgen en is er geen sprake van vierdaagse schoolweken. Jonk: “De directies zijn eindeloos creatief. Dat zijn we gewend geworden. Maar dat we het voor elkaar krijgen, heeft echt nog wel een schaduwkant. Niet iedereen ziet altijd hoe ingewikkeld het voor scholen is.”

Amsterdam heeft de afgelopen jaren meerdere stappen genomen om het voor docenten aantrekkelijker te maken in Amsterdam te werken: docenten krijgen bonussen, er zijn huizen en parkeerplekken beschikbaar gesteld en er is een reistegoed. Na de zomer gaat het stadsbestuur ook onderzoeken of het docenten zover kan krijgen om meer uren te werken. Dat is gedaan op initiatief van raadsleden Ilana Rooderkerk (D66) en Anne Marttin (VVD).

Lesgeven aantrekkelijker maken

In Amsterdam geeft 44 procent van de docenten minder dan vier dagen les – landelijk ligt dat percentage nog hoger, daar werkt 60 procent minder dan vier dagen. Uit een analyse over het primair onderwijs uit 2019 bleek dat 15 procent van de leraren positief staat tegenover meer werken. “Die leraren moeten we kunnen stimuleren om meer te werken,” zegt Rooderkerk. “Bijvoorbeeld door gratis kinderopvang te regelen. Maar in eerste instantie gaat het erom dat we luisteren naar wat er nodig is en hoe de gemeente daarbij kan helpen.”

Marttin vult aan: “Vroeger hadden leerlingen één juf of meester. Tegenwoordig zijn dit er vaak twee. Natuurlijk veranderen de tijden, maar wat houdt docenten tegen om meer te werken? Al snel wordt gezegd dat ze meer moeten verdienen, maar dat is volgens mij niet de enige reden.”

Wethouder Marjolein Moorman (Onderwijs) zei voor de zomervakantie al dat onbevoegden na de zomervakantie weer voor de klas komen te staan. Het miljardenplan van het rijk helpt scholen met grote docententekorten ook niet, omdat het voor leraren juist aantrekkelijker werd om buiten de stad te werken op scholen waar het rustiger is. De wethouder zei eerder dat de nieuwe coalitie in Den Haag zich structureel moet gaan inzetten voor het onderwijs zodat het vak populairder wordt en de uitstroom minder.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden