Plus

De Kattenburgerstraat is de dupe van de autoluwe wensdroom

Verkeersdrukte Kattenburgerstraat.Beeld Jean-Pierre Jans

Minder ruimte voor auto’s, meer voor fietsers en voetgangers. Wie kan daar tegen zijn? Op de Kattenburgerstraat hebben ze het gevoel het ventiel te zijn voor de autoluwe stad. 

Zoals vroeger wordt het nooit meer, dat begrijpt Wim Verburgt (83) natuurlijk ook wel. “Toen ik hier vanuit mijn raam het IJ nog kon zien liggen, voelde ik me de koning te rijk. Maar het IJ zien we nu niet meer, daar staan nu al die gebouwen tussen. En de straat wordt drukker, lawaaiiger en viezer.”

Verburgt woont met zijn vrouw Martha al 38 jaar op de kop van de Kattenburgerstraat. Weggaan? Hij denkt er niet aan. Maar hij ziet wel op tegen de komende jaren, helemaal na de gemeentelijke brief die hij begin deze maand kreeg. Daar, een beetje verstopt op de tweede pagina, stond het geschreven: ‘De verwachting is dat het verkeer op de Kattenburgerstraat met 30 procent toeneemt.’

De reden? De ambities om meer ruimte te ­maken voor ‘fietsers, voetgangers en spelende kinderen’. Oftewel de veelbesproken, en positief ontvangen, Agenda Autoluw van verkeerswethouder Sharon Dijksma. Op tal van plekken in de stad wordt de auto een ongenode gast en moeten andere verkeersdeelnemers de overhand krijgen.

Tellingen in een vakantieperiode

Dat zal, afgezien van de verstokte automobilist, velen als muziek in de oren klinken. Maar niet in de Kattenburgerstraat, hoezeer ze ook daar van spelende kinderen houden. Want juist deze straat plukt de wrange vruchten van de auto­luwe wensdromen. De straat, die volgens de bewoners nu al geldt als onveilig, zal nog veel meer verkeer te verwerken krijgen dat op een andere manier de binnenstad niet in of uit kan. Als een ventiel dat gebruikt wordt om de stad te ontluchten.

En dus gaan zij de straat op zaterdag, om te protesteren tegen de maatregelen. Zoals buurt­bewoner Lars Duursma het zegt: “Al het verkeer richting IJtunnel en centrum wordt straks omgeleid door onze woonwijk. Dat is desastreus en betekent voor alle bewoners en omwonenden veel meer verkeer, onveiligheid. Lawaai, vervuiling en overlast. We organiseren daarom een lawaaiprotest.”

Bewoonster Marlou Visser: “Er zijn al dagelijks files, je kunt vaak niet buiten zitten vanwege de stank- en geluidsoverlast. Mensen slapen hier niet meer met het raam open. Astmapatiënten hebben hun medicatie moeten verhogen. En daar moet dan nóg meer verkeer bij?”

Tellingen

De buurt voelt zich tot dusver vooral genegeerd. Dat zit ’m ook in de manier waarop de verwachte verkeerstoename is berekend, staat in de flyer voor de actie die in de buurt is verspreid. Dat percentage is namelijk gebaseerd op tellingen tijdens een vakantieperiode. ‘Dit kan veel meer zijn, ook omdat er straks een knip komt op de Weesperstraat, wat bij ons tot veel extra drukte en sluipverkeer kan leiden.’

Volgens de gemeente is men niet over één nacht ijs gegaan bij de prognoses: zowel verscheidene tellingen als verkeersmodellen liggen aan de verwachte verkeerstoename van 30 procent ten grondslag. “We nemen maatregelen om de effecten op de luchtkwaliteit en het geluid te beperken. De straat wordt zo ingericht dat deze minder uitnodigt tot hard rijden. Ook denken we erover de rijbaan op te schuiven richting Marineterrein, waardoor die verder van de gevels komt te liggen.”

Verburgt gelooft er niets van. “Het zal alleen maar erger worden. Als onze straat de enige is die als toegangsweg voor de oostelijke binnenstad geldt, dan wordt het hoe dan ook drukker.”

Beeld Laura Van Der Bijl
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden