Amsterdam Bewaar

De Heineken Experience verwacht donderdag de miljoenste bezoeker

De Heineken Experience verwacht voor het eerst meer dan miljoen bezoekers per jaar.
De Heineken Experience verwacht voor het eerst meer dan miljoen bezoekers per jaar. © Marc Driessen

2016 is een recordjaar voor de Heineken Experience. Dit jaar stijgt het bezoekersaantal voor het eerst tot boven de miljoen.

De Heineken Experience verwacht donderdag de miljoenste bezoeker. De Heineken Experience opende in 2008 voor het eerst de deuren voor publiek. Sindsdien is het aantal bezoekers toegenomen van 433.000 in 2010 naar 887.000 in 2015. Dit jaar worden in totaal 1.027.500 bezoekers verwacht.

De meeste bezoekers komen uit het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Italië. Juli, augustus en oktober zijn de drukbezochte maanden. Op recorddagen wordt de brouwerij bezocht door meer dan 5000 mensen.

Om bezoekersstromen te reguleren en de lengte van wachtrijen buiten te verkleinen, heeft de Heineken Experience in november een nieuw ticketingsysteem geïntroduceerd met tijdsloten. 

Ook andere Amsterdamse attracties maakten hun bezoekcijfers over 2016 al bekend. 

A'DAM Lookout

A'DAM Lookout, het observatiedek boven op de oude Shell-toren, is sinds de opening in mei door 250.000 mensen bezocht. Het uitkijkpunt bevindt zich op bijna honderd meter hoogte. Bij mooi weer is de Dom in Utrecht te zien.

In het gebouw aan de noordoever van het IJ zijn naast het observatiedek een hotel, verschillende restaurants en clubs, bedrijven en werkplekken gehuisvest. Aan de verbouwing is vier jaar gewerkt.

Sinds eind augustus staat er een schommel op het dak van de toren. Volgens eigenaar Sander Groet is sindsdien een flinke stijging in de bezoekersaantallen te zien. Inmiddels hebben meer dan 50.000 mensen over het randje van de toren geschommeld. Groet: "Met de komst van de schommel zien we dat we langzamerhand bij de gevestigde orde beginnen te horen."

Overige attracties
Die gevestigde orde - zoals Madame Tussauds en TunFun - hebben nog geen bezoekersaantallen over 2016 bekendgemaakt. Om toch te kunnen vergelijken: Artis verwelkomde in 2015 bijna vijf miljoen bezoekers en de Heineken Experience trok in datzelfde jaar ruim 800.000 mensen.

De Amsterdamse musea blijken het ook dit jaar goed te doen. Zo verwacht het Anne Frank Huis in 2016 1.300.000 bezoekers en zegt Het Rijks dit jaar af te sluiten met 2.200.000 bezoekers.

Lees ook: Zo deden de Amsterdamse musea het in 2016