Amsterdam Bewaar

De bus in de stad gaat over op stroom

Een bus van de elektrische busvloot in metropoolregio Amsterdam
Een bus van de elektrische busvloot in metropoolregio Amsterdam © Connexxion

De Amsterdamse busvloot wordt elektrisch. Vanaf woensdag doen 100 elektrische bussen van Connexxion de stad aan. De komende jaren komen er nog ten minste 250 bussen bij.

Connexxion zal het aantal elektrische bussen in de regio tot 2021 uitbreiden tot 258. Ook het GVB heeft uitstootvrije ambities: dit vervoerbedrijf is begonnen met een aanbesteding voor 31 elektrische bussen, met een optie op nog eens 69.

Het is de bedoeling dat deze bussen vanaf 2020 in bedrijf komen; dan rijdt het GVB met zijn bussen voor 50 procent op stroom. Na 2025 zijn nieuwe dieselbussen in de stad taboe.

Dinsdag presenteerde staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) nieuwe plannen om luchtvervuiling aan te pakken.

Uit een analyse bleek dat langs drukke wegen in binnensteden de Europese luchtkwaliteitsnormen nog steeds worden overschreden. Onder meer op de Prins Hendrikkade in Amsterdam wordt de luchtvervuiling voor een belangrijk deel veroorzaakt door bussen.

50%

Het GVB gaat 100 elektrische bussen bestellen, die vanaf 2020 in bedrijf komen. Dan rijdt het Amsterdamse vervoerbedrijf met zijn bussen voor 50 procent op stroom.

Volgens directeur Bart Schmeink zullen de eerste Connexxionbussen vanaf woensdag vooral rondrijden op en rond Schiphol, maar een aantal zal ook in Amsterdam te zien zijn.

"Nergens anders in Europa rijdt een vloot van 100 elektrische bussen. Het is hard nodig, want al die vervuilende bussen zijn niet meer van deze tijd. Uitstootvrij openbaar vervoer moet de toekomst zijn, helemaal als we het klimaatakkoord van Parijs willen halen."

Snel opladen
Het uitstootvrij maken van de ov-bussen in Amsterdam is een ingrijpende operatie, zegt Schmeink. Volgens hem vraagt het rijden met elektrische bussen niet alleen iets van de chauffeurs, maar ook van de infrastructuur.

"Dit is echt andere koek. Omdat we rijden met een batterij waarmee 80 tot 90 kilometer kan worden gereden, moet er gedurende de dag steeds worden opgeladen."

Vanaf uiterlijk 2025 worden alleen nog maar ov-bussen aangeschaft die vrij van uitstoot van schadelijke stoffen zijn

Connexxion plaatst op een aantal plekken installaties waar dit snel kan gebeuren. De oplaadpunten zijn nu in Amstelveen en op Schiphol. In de toekomst komen er laadlocaties op Schiphol-Zuid en in Haarlem.

Zeer innovatief
Het GVB zet de eerste elektrische bussen op de zeer drukke lijnen 15, 22 en 36, bussen die Amsterdam-Sloterdijk aandoen. Het vervoerbedrijf gaat hier tien snellaadpalen plaatsen. De bussen zullen 's nachts worden opgeladen in de stalling Garage West, waar al zonnepanelen zijn.

Het GVB heeft langdurig onderzoek gedaan, aangezien de investeringen voor elektrische bussen, inclusief de laadinfrastructuur, ongeveer drie keer zo hoog zijn als bij de aanschaf van de ouderwetse dieselbussen.

Volgens wethouder Pieter Litjens is sprake van een 'zeer innovatief project'. "Er is afgesproken dat vanaf uiterlijk 2025 alleen nog maar ov-bussen worden aangeschaft die vrij van uitstoot van schadelijke stoffen zijn. Dit is daarin een grote eerste stap."

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.