De Birò wordt aan banden gelegd

Na er jarenlang mee in haar maag te hebben gezeten, heeft de gemeente eindelijk duidelijkheid gekregen over de Birò. Het elektrische voertuigje moet een kenteken gaan voeren, mag alleen nog maar van de rijbaan gebruik maken en niet langer op de stoep parkeren.

De nieuwe regels komen erop neer dat de Birò een brommobiel is. Beeld Carly Wollaert

Volgens verkeerswethouder Sharon Dijksma komt er nu eindelijk duidelijkheid over het voertuig dat een grote ergernis bleek te zijn voor veel Amsterdammers. ‘Bovendien beperkt het voertuig de toegankelijkheid op straat.’

Het komt erop neer dat dat de Birò een brommobiel is. Voorheen ging men ervan uit dat overal mocht worden gereden, ook op stoepen en fietspaden, en overal mocht worden geparkeerd. Straks mag dat niet meer en zullen berijders van de Birò gewoon in parkeervakken moeten parkeren en daarvoor ook het normale tarief moeten betalen.

Essentieel is de aanwezigheid van een kenteken: hierdoor kunnen parkeerhandhavers optreden wanneer een voertuig verkeerd geparkeerd is of wanneer er niet is betaald. Foutparkeren op de stoep, dat volgens Dijksma nu voor zoveel overlast zorgt, kan worden bekeurd met scanauto’s of door de politie.

Invalidenvoertuig

Het duurde lang voordat de gemeente in actie kon komen omdat er eerst een verzoek moest worden gestuurd aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om de regelgeving rondom het parkeren van invalidenvoertuigen aan te passen.

Invaliden hoeven niet bang te zijn dat ze de dupe worden, aldus Dijksma. ‘Gehandicapten die hun Birò fysiek laten aanpassen, kunnen door de Rijksdienst voor het Wegverkeer na keuring buiten de kentekenplicht worden gesteld.’ De inschatting is dat weinig gehandicapten gebruik maken van het voertuig: meestal kiezen zij voor de Canta, die door de minister wel wordt beschouwd als gehandicaptenvoertuig. Vrijwel altijd rijden er jonge, niet onbemiddelde Amsterdammers in de Birò’s rond. 

Plaats op de weg

Dijksma stelt ook niet negatief te staan tegenover de Birò als vervoermiddel. ‘Kleine elektrische voertuigen kunnen veel bijdragen aan onze stad, maar er moet wel duidelijkheid zijn over hun plaats op de weg.’ Volgens de wethouder past de Birò goed bij de ambities van Amsterdam om in 2030 volledig over te stappen op uitstootvrij vervoer in de stad. ‘Uitgangspunt is dat de Birò een aantrekkelijk vervoermiddel wordt in de stad, dat zo veel mogelijk in plaats van bestaande auto’s komt.’

Om eigenaren van Birò’s niet in de problemen te brengen roept de Rijksdienst voor het Wegverkeer hen begin november op hun voertuig te laten voorzien van een kenteken. Dijksma zegt dat er voor bestaande Birò-rijders aan een overgangsregeling wordt gewerkt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden