Plus

De autoplannen ontcijferd: is de lucht straks schoner?

Ademen we straks allemaal schone lucht in als alleen nog elektrische auto's de stad in mogen? Wat opvalt: alleen uitstootvrije taxi's, bussen, bestel- en vrachtwagens binnen de Ring A10 levert meer op dan alle personen­auto's elektrisch maken.

Beeld Hollandse Hoogte

Als het hele actieplan werkelijkheid wordt, verdwijnt de stikstofuitstoot als gevolg van het verkeer bijna helemaal. Omdat ook bij elektrische auto's de banden slijten, loopt de fijnstofuitstoot slechts met de helft terug. Dat blijkt uit berekeningen van RIVM en TNO.

Maar is de lucht daarmee schoon? Een stuk schoner, in elk geval.

In 2030 komt de luchtvervuiling door stikstofoxiden op 14,4 microgram per kubieke meter. En dat terwijl de in 2015 ingestelde Europese norm van 40 microgram langs drukke wegen nu niet eens wordt gehaald.

Gemiddeld leven Amsterdammers nu een jaar korter door luchtvervuiling en die wordt voor een belangrijk deel veroorzaakt door het verkeer. De huidige luchtvervuiling staat volgens de GGD gelijk aan het meeroken van ruim 6 sigaretten.

Voor het actieplan legt het stadsbestuur de lat hoog. Wethouder Sharon Dijksma heeft ervoor gekozen om uit te gaan van PM 2.5, de kleinste categorie fijnstofdeeltjes waarvoor wereldgezondheidsorganisatie WHO een adviesnorm heeft. Maar dat is ook de moeilijkste norm om te halen. Zelfs Milieudefensie reageert positief verrast.

Veelrijders
De WHO adviseert een gemiddelde jaarconcentratie van hooguit 10 microgram PM 2,5 per kubieke meter. Met de huidige plannen komt Amsterdam in 2030 op 9,6.

Wel blijkt uit de berekeningen dat de maatregelen tegen ­'veelrijders' als taxi's, bussen, bestel- en vrachtauto's meer zoden aan de dijk zetten dan het weren van alle personen­auto's op benzine en diesel uit de hele bebouwde kom.

Het weren van de veelrijders uit het gebied binnen de Ring A10 zorgt in 2025 voor 77 procent minder stikstof en 32 procent minder fijnstof.

Als in 2030 dan ook nog alle personenauto's uitstootvrij moeten zijn, is de opbrengst aan schone lucht kleiner. Dan loopt de besparing op naar 96 procent minder stikstof en 52 ­procent minder ­fijnstof.

Lees ook: Kamer fluit Amsterdam terug: 'Wij gaan over autoplannen'

Beeld Laura Van Der Bijl
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden