Amsterdam Bewaar

De auto is de baas in Amsterdam

De auto is de baas in Amsterdam
De auto is de baas in Amsterdam © ANP

We denken dat Amsterdam dé fietsstad van de wereld is, maar ook
hier is de auto koning. Andere steden streven ons voorbij. Fietsers moeten het hier doen met 11 procent van de ruimte; de auto neemt bijna de helft in.

De auto is de baas in Amsterdam, constateert Milieudefensie in een onderzoek dat dinsdag is uitgekomen.

Ongeveer 48 procent van de ruimte op straat is het domein van auto's, in de vorm van rijbanen en parkeerruimte. Slechts 11 procent is voor de fietsers.

Daarmee scoort 'fietsstad' Amsterdam slechter dan het landelijke gemiddelde van 12 procent en staat de stad op de 15de plaats in de lijst met de 20 grootste gemeenten, achter onder andere Zwolle en Tilburg.

Doorgaand verkeer
Ook blijft Amsterdam achter bij andere wereldsteden, zoals Brussel, Kopenhagen, Madrid en Parijs, die naar autovrije stadscentra toewerken. Barcelona sluit delen van de stad af voor auto's.

Als we allemaal de fiets pakken, besparen we 78 Sarphatiparken aan ruimte.

In Amsterdam is doorgaand verkeer op specifieke plekken ingedamd, zoals op de Munt en straks de Nieuwezijds Voorburgwal, maar de binnenstad blijft vooralsnog bereikbaar voor auto's.

"De profilering als fietsstad zou je terug moeten zien in faciliteiten voor fietsers," zegt Anne Knol van Milieu­defensie. "Ruimte is eindig, Amsterdam moet kiezen. Elke auto in de stad neemt buitenproportioneel veel ruimte in beslag."

De milieuorganisatie hoopt dat dit onderzoek ertoe leidt dat de gemeente meer ruimte aan fietsers geeft. Auto's zorgen volgens de organisatie alleen maar voor geluidsoverlast, ongelukken en vervuiling.

Behoefte aan spullen
Opvallend genoeg blijkt ook uit het rapport dat Amsterdammers het liefst met de auto en het openbaar vervoer op weg gaan (beide 37 procent). Slechts 15 procent van de stedelingen pakt de fiets en 10 procent loopt naar zijn bestemming. Als we allemaal de fiets pakken, besparen we 78 Sarphatiparken aan ruimte.

De gemeente herkent het probleem. Ze wijt het grote aantal auto's ook aan onze grote behoefte aan spullen. "Er rijden dagelijks 30.000 bestelauto's en 3000 vrachtauto's de stad binnen. Door het gemak waarmee we online winkelen en de groei van de stad is dat aantal flink toegenomen."

Voetgangersgebieden
Toch wordt er gewerkt aan een omslag. De gemeente kwam dit jaar met het Meerjarenplan Fiets 2017-2022, waarin de fiets 'hét vervoermiddel om je te verplaatsen' wordt genoemd. Onderdeel van het plan zijn uitgebreide en nieuwe fietsroutes en stallingen.

"Dit gaat niet ver genoeg," zegt Pascal van den Noort, directeur van stichting Vélo Mondial, die gemeenten helpt met fietsbeleid. "In 2020 moeten alle gemotoriseerde voer­tuigen de stad uit zijn. Amsterdam wordt in de komende jaren steeds voller en er is straks geen plek meer voor ruimte opslokkende auto's, motoren, scooters en Canta's."

Niet alle ruimte gaat naar de vervuilers: voor voetgangers is 41 procent weggelegd. Zo komt Amsterdam met voetgangers- en fietsruimte bij elkaar opgeteld toch op de tweede plaats in Nederland terecht. Alleen Den Haag biedt met 53 procent meer ruimte aan de twee.

"Maar voetgangersgebieden in Amsterdam lijken groter dan ze zijn," zegt Van den Noort. "Stoepen zijn vaak vol geparkeerd en door voetgangersstraten rijden brommers."

Weg is voor 90 procent voor de auto
Adviesbureau Geodan onderzocht voor Milieudefensie de openbare ruimte van de auto, fiets en wandelaar. Het bureau gebruikte gegevens van de Basisregistratie Grootschalige Topografie, geografische data van het CBS en eigen software.

De ruimte voor de auto is gedefinieerd als de inrit, parkeerplaats en een deel van de weg (90 procent).

De fietsruimte bestaat uit het fietspad en een deel van de weg (10 procent) en wandelaars maken aanspraak op het voetpad en half- en onverharde paden.

Lees ook: 'De auto afserveren is modieus wensdenken' en Met hun fietsen tonen hogeropgeleiden hoe goed ze het hebben

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.