Dankzij deze fabriek wordt volgend jaar vloeibaar bio-aardgas geproduceerd in Amsterdam

In de Amsterdamse haven wordt volgend jaar de eerste Nederlandse bio-LNG (vloeibaar aardgas) gemaakt. Op het terrein van afvalbedrijf Renewi is donderdag de bouw begonnen van een nieuwe fabriek.

Beeld Hollandse Hoogte / Marco van Middelkoop luchtfotografie

LNG (liquified natural gas of vloeibaar aardgas) is een compacte en relatief schone brandstof omdat die weinig luchtvervuiling meebrengt. Maar tot dusver komt LNG alleen van ver weg, uit Qatar met name, waar het wordt gemaakt van fossiel aardgas.

Renewi, Nordsol en Shell gaan LNG ook maken uit organisch afval. Van supermarktproducten die over de datum zijn en restaurantafval maakt Renewi in de Amsterdamse haven al biogas. Het vroegere Orgaworld maakt daarvan groene stroom en warmte die wordt gebruikt voor verwarming van huizen in de stad.

“LNG wordt nu alleen op megagrote schaal gemaakt, op de plek waar het aardgas ook wordt gewonnen in Nigeria, Siberië en Qatar,” zegt Klaas van den Berg, directeur van Renewi Organics. “Maar biogas komt uit reststromen, dus die heb je niet in zulke grote hoeveelheden op één plek.” Nieuw is dus dat er op kleinere schaal toch LNG van wordt gemaakt. “Dat maakt het innovatief.”

Methaan

Een nieuwe installatie van Nordsol kan de CO2 uit het biogas halen, zodat er alleen zuiver methaan overblijft - aardgas dus. De CO2 wordt hergebruikt, in tuinbouwkassen vooralsnog, met als gevolg dat bio-LNG volledig CO2-neutraal is.

De nieuwe installatie gaat 3,4 kiloton bio-LNG per jaar produceren. Dat is genoeg voor 13 miljoen kilometers met een gemiddelde vrachtwagen. Shell gaat de brandstof verkopen in tankstations.

Van den Berg spreekt van ‘een belangrijke eerste stap’. Van LNG wordt veel verwacht, maar vooralsnog rijden er zo’n 170 vrachtwagens op de Nederlandse wegen op LNG. Daarvan kan op basis van de jaarproductie bij Renewi zo’n 30 tot 40 procent over op bio-LNG.

Transportbedrijven

Dat is wel duurder dan fossiele LNG, maar de drie bedrijven geloven er wel in dat transportbedrijven bereid zijn meer te betalen. Een andere mogelijkheid is dat de bio-LNG net als bij diesel op den duur verplicht wordt bijgemengd bij fossiele LNG. “Shell committeert zich voor 10 jaar,” zegt Van den Berg. “Dat is misschien wel de grootste doorbraak: dat klanten bereid zijn hiervoor meer te betalen.”

Renewi ziet nog veel mogelijkheden om meer biogas en bio-LNG te maken. Rond het terrein van het vroegere Orgaworld en het vorig jaar door Renewi overgenomen Rotie anticipeert Renewi al op meer organisch afval dat wordt gescheiden door huishoudens. 

In het verleden liep in Amsterdam de aparte inzameling van gft in berucht stinkende groencontainers steeds op een mislukking uit, maar het stadsbestuur heeft nieuwe hoop geput uit geslaagde proeven op IJburg en het Java-eiland. In 2030 is het in driekwart van de stad mogelijk om keukenafval te scheiden, een kleinere en daardoor hopelijk secuurder gescheiden organische afvalstroom. 

Van den Berg spreekt van ‘een gigastroom’ keukenafval en een ‘prachtig toekomstperspectief’. “We zijn ook al een nieuwe fabriek aan het bouwen om voorbereid te zijn op de aparte inzameling van keukenafval.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden