Amsterdam Bewaar

CPNB houdt voortaan 50/50-man-vrouwverdeling aan

CPNB houdt voortaan 50/50-man-vrouwverdeling aan
© ANP

Na de protesten over twee mannelijke auteurs voor de Boekenweek 2019 met het thema De Moeder de Vrouw houdt de CPNB voortaan een 50/50-man-vrouwverdeling aan. De critici zijn blij met het besluit.

De Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB), organisator van de Boekenweek, heeft toegezegd dat voortaan een gelijkwaardige man/vrouwverdeling wordt aangehouden in de keuze van de schrijvers van het Boekenweekgeschenk en -essay.

Dat is de uitkomst van een discussie met de initiatiefnemers van een petitie die de keuze hekelden voor twee mannelijke auteurs voor Boekenweek 2019 met als thema De Moeder de Vrouw, naar het gedicht van Martinus Nijhoff.

Normaliteit
Schrijfster Manon Uphoff, een van de initiatiefnemers van de open brief, die ruim 700 keer werd ondertekend door schrijvers en anderen uit het boekenvak, is blij met deze 'stap naar normaliteit'.

"Er is heel veel reuring en ruis geweest, maar we hebben al vrij snel een goed en open gesprek kunnen voeren waarbij duidelijk werd waar we ons met z'n allen hard voor willen maken: de positie van vrouwen in de literaire wereld."

Wij hadden de heftigheid van de discussie niet verwacht

CPNB

Het thema voor 2019 en de auteurs Jan Siebelink voor het Boekenweekgeschenk en Murat Isik voor het essay blijven ongewijzigd. Maar daarnaast wordt een gedicht van een nog niet bij name genoemde hedendaagse dichteres als extra promotie door boekhandels en bibliotheken weggegeven.

50/50 balans
De CPNB houdt de mogelijkheid open het ene jaar twee vrouwen te vragen voor geschenk en essay, het andere jaar twee mannen, maar de volledige 50/50-balans blijft in de toekomst gegarandeerd. Na vijf jaar zal dit besluit worden geëvalueerd.

Adjunct-directeur Esther Scholten zegt achteraf blij te zijn met de ophef. "We hebben expliciet kunnen maken waar we binnen de CPNB al mee bezig zijn, te weten gendergelijkheid en ­diversiteit.''

''Er was polarisatie en wij hadden de heftigheid van de discussie niet verwacht. Maar de kern van de discussie is de gelijke man-vrouw­verdeling in de literatuur en daarin staan we echt aan dezelfde kant."

Literaire bubbel
Dat ook ophef ontstond over het thema zelf, komt volgens Scholten doordat sommige mensen daar een oubollig beeld bij kregen.

"Daar is iets scheef gegaan. In het gedicht van Nijhoff is het juist zo'n mooi sterk beeld van een vrouw aan het roer, maar dat bleek minder bekend dan we hadden gedacht. Misschien zaten we daar iets teveel in onze eigen literaire bubbel."

Door de keuze voor dit thema viel het ineens veel mensen op dat het 'uitgerekend nu' twee mannen waren

Manon Uphoff

Uphoff: "In de publieke discussie is het zo gezien en zo opgepakt dat onze grootste ergernis het thema was. Dat is niet zo, over elk thema kun je roepen wat je wil. Er is geen fout thema.''

''Maar juist dit thema maakte duidelijk wat anders veel minder zichtbaar was gebleven: de jarenlange scheve ­verhouding in het toekennen van Boekenweekgeschenken en -essays, waarbij het zwaartepunt altijd bij mannelijke auteurs lag. Door de keuze voor dit thema viel het ineens veel mensen op dat het 'uitgerekend nu' twee mannen waren."

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.