Amsterdam Bewaar

Consumentenbond eist wijziging prijsbeleid KLM

KLM is op de hoogte van het ultimatum van de Consumentenbond, maar wil daar nog niet op ingaan
KLM is op de hoogte van het ultimatum van de Consumentenbond, maar wil daar nog niet op ingaan © ANP

De Consumentenbond eist dat luchtvaartmaatschappij KLM stopt met het rekenen van torenhoge bedragen als mensen hun heenvlucht missen, maar wel gebruik willen maken van hun reeds betaalde retourvlucht.

Doen ze dat niet, dan stapt de bond naar de rechter.

Bij de bond komen geregeld klachten binnen van reizigers die zich voelen bestolen als ze na een gemiste heenvlucht fors moeten bijbetalen voor een al geboekte terugvlucht.

Dezelfde stoel
Zo meldde zich een consument die wegens ziekte niet met zijn gezin naar München kon vliegen. Een paar dagen later kwam hij alsnog met een andere vlucht op zijn bestemming aan, maar toen hij samen met zijn gezin terug wilde vliegen, bleek dat zijn retourvlucht was geannuleerd.

De man moest volgens de Consumentenbond 250 euro extra bijbetalen voordat hij mee kon. Tot zijn grote frustratie zat hij wel gewoon op dezelfde stoel als hij oorspronkelijk had geboekt.

KLM is niet de enige maatschappij die extra kosten rekent voor retourvluchten als mensen bij de heenreis niet komen opdagen. Veel meer luchtvaartmaatschappijen maken zich er schuldig aan en dat is een lucratief verdienmodel, vindt de Consumentenbond. Want in de voorwaarden staat vaak dat luchtvaartmaatschappijen bij een zogenoemde no-show wel het recht hebben om de stoel door te verkopen. 

Ultimatum
Alleen budgetmaatschappijen hanteren vaak een ander beleid. Daar is elke vlucht een aparte, enkele reis. De Consumentenbond dringt al langer bij de KLM aan om de extra kosten bij no-show te schrappen, maar tot dusver zonder succes. Het bedrijf krijgt nu een ultimatum. 

Voor 12 december moeten ze laten weten dat ze geen extra kosten meer in rekening brengen, anders stapt de Consumentenbond naar de rechter. Vanaf maandag starten consumentenorganisatie in negen andere Europese landen vergelijkbare initiatieven om in hun land luchtvaartmaatschappijen op deze praktijken aan te pakken.

KLM is op de hoogte van het ultimatum van de Consumentenbond, maar wil daar nog niet op ingaan. Wel laat het bedrijf weten dat het prijsbeleid van KLM dynamisch is en dat er een aanbod wordt gedaan op basis van de plek waarvan iemand vertrekt, de datum van de vlucht, waar iemand naartoe vliegt en hoe lang iemand daar verblijft. 

Als een passagier af wil wijken van dat specifieke aanbod, beschouwt KLM dat als het schenden van een overeenkomst en brengt daarvoor een vaste vergoeding in rekening. Dat is volgens KLM in lijn met internationale afspraken binnen de luchtvaart.

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.