Amsterdam Bewaar

Concurrenten maken ruzie om naam Aviodome

Eerder dit jaar werd het dak van Aviodome in Westpoort omhoog gehesen
Eerder dit jaar werd het dak van Aviodome in Westpoort omhoog gehesen © Marc Driessen

Van wie is de naam Aviodome? Van de eigenaar van de koepel van het voormalige luchtvaartmuseum die hem opnieuw opbouwt in Amsterdam, of van de uitbater van opvolger Aviodrome in Lelystad? Een kort geding moet uitsluitsel geven.

Eind november gaat Aviodome open, een conferentieoord in het Westelijk Havengebied dat is ondergebracht in de voormalige koepel van luchtvaartmuseum Aviodome op Schiphol.

Dat verdween al in 2003 voor uitbreiding van de luchthaven. Het luchtvaartmuseum ging ondertussen zonder koepel verder als Aviodrome in Lelystad en kwam na een faillissement in handen van Libéma, dat onder meer ook het Autotron en safaripark Beekse Bergen uitbaat maar ook beurzen en evenementen organiseert in onder andere Aviodrome.

Onderdelen
De koepel lag jarenlang in onderdelen opgeslagen in zeecontainers en kwam in 2009 in handen van Teka Groep, een congresorganisator die meerdere vergaderlocaties in Nederland uitbaat. De afgelopen maanden is de koepel opnieuw opgebouwd.

Direct al was er onenigheid tussen beide concurrenten over het gebruik van de naam Aviodome. Weliswaar wordt die naam voor het luchtvaartmuseum al jaren niet meer gebruikt, maar Libéma is bang voor naamsverwarring. Ook Aviodrome stelt zijn gebouwen weleens open voor vergaderingen en congressen.

De afgelopen maanden hebben de twee geprobeerd er onderling uit te komen. Nu de koepel eind november toch als 'Aviodome' opengaat, heeft Libéma een kort geding aangespannen.

Onlosmakelijke verbonden
Teka vindt dat de naam onlosmakelijk aan het gebouw is verbonden. Het luchtvaartmusuem hernoemde zich in 1971 ook naar de koepel, een naam die vervolgens in 2003 is geparafraseerd voor het nieuwe onderkomen in Lelystad.

Teka laat zich voorstaan op hergebruik van industriële panden als vergaderlocatie - onder meer spoorstations en fabrieken - en wil hoe dan ook vasthouden aan het luchtvaartverleden van de koepel.

"Stel dat je de Euromast afbreekt en met dezelfde stenen en materialen ergens anders opbouwt, dan blijf je dat toch ook gewoon de Euromast noemen," zegt eigenaar Timo Kruft van Teka Groep.

Pingpong
"We kregen te horen dat we de koepel ook gewoon de pingpong konden noemen, omdat het een beetje op een tafeltennisballetje lijkt. Dan mis je volgens ons de essentie: de cultuurhistorische waarde van zo'n pand én de naam die daarbij hoort."

"Honderdduizenden Nederlanders hebben rondgelopen in die koepel. Het Aviodome is in ons collectieve geheugen gegrift. Als je die naam niet meer mag gebruiken, zet je als het ware een streep door de geschiedenis. Dat vinden wij onbegrijpelijk."

Libéma was nog niet in staat om te reageren. Het kort geding dient komende maandag.