Nieuws

Compensatie reizigers bus 55 kost 1,2 miljoen euro

Reizigers die met bus 55 moeten reizen nu metrolijn 51 naar Amstelveen is verdwenen, zijn duurder uit. De compensatiekosten hiervan zullen neerkomen op zo’n 1,2 miljoen euro. Dat maakt Vervoerregio Amsterdam bekend. Er wordt nog gesproken over hoe de compensatie moet worden uitgevoerd.

Bus 55 rijdt van station Zuid naar Amstelveen Westwijk. Beeld anp

Op buslijn 55 betalen reizigers die op saldo reizen een hoger tarief, aangezien de route langer is dan de oorspronkelijke route van lijn 51. Het compenseren hiervan kost ongeveer 1,2 miljoen euro, aldus Vervoerregio Amsterdam. De organisatie heeft berekend dat dit bedrag voor eenderde uit boetegelden betaald kan worden, eenderde uit project Amstelveenlijn en de overige 400 duizend euro door het GVB.

Desgevraagd laat Vervoerregio Amsterdam weten dat de gelden voor dit doeleinde gereserveerd zijn, maar dat de oplossing nog niet rond is. “Over hoe de compensatie gaat plaatsvinden, zijn we nog in gesprek met het GVB.”

Lijn 51 tussen Westwijk en Centraal kampte al jaren met storingen en dus wordt er nu gewerkt aan een betere verbinding: de Amsteltram. Maar de reiziger heeft op meerdere manieren last van de verdwenen lijn. Volgens het GVB is het op het traject van tram 5 erg druk geworden, vooral in de ochtend- en avondspits. De twaalf ritten die per uur gemaakt worden in de spits, blijken niet genoeg. 

Daarom rijdt vanaf volgende week tijdens de spits een nieuwe tram tussen Amstelveen en Zuid: lijn 6. Deze tram pendelt ’s ochtends tussen 7.00 en 9.30 uur en ’s middags tussen 15.30 en 18.00 uur, acht keer per uur tussen Station Zuid en Amstelveen Binnenhof. Tram 5 gaat evenveel ritjes maken, maar rijdt verder richting het Westerpark. In totaal zullen er dus zestien trams per uur vertrekken in de spits.

Bus 55 kende een lastige start. Op de eerste dag als volwaardig onderdeel van de dienstregeling waarschuwde vervoerder GVB passagiers voor vertragingen van tenminste 20 minuten. Er wilden veel meer mensen met de bus reizen dan waar het GVB op leek te rekenen. 

Op 3 maart reed de Amstelveenlijn zijn laatste rit. Het goede nieuws: er komt een tram voor terug. Het slechte nieuws: die tram rijdt tussen Westwijk en station Zuid. En voor het zover is, reizen de Amstelveners maandenlang met vervangend busvervoer

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden