Amsterdam Bewaar

Commerciële bedrijven nemen verliesgevende ov-routes over

Commerciële bedrijven nemen verliesgevende ov-routes over
© ANP

Het aantal buslijnen in Amsterdam wordt uitgebreid doordat het GVB samenwerkt met bedrijven. Op routes die niet rendabel zijn, wordt het openbaar vervoer afhankelijk van commerciële partijen.

Met ingang van 1 januari zal het GVB een bus laten rijden tussen metrostation Henk Sneevlietweg en het bedrijventerrein Riekerpolder, een afstand van anderhalve kilometer.

Het GVB heeft hier geen vervoerplicht, daarom betaalt de Stichting Bedrijven Rieker Business Park (SSBR) het nieuwe lijntje.

Het is de taak van het GVB om zélf te zorgen dat ook de 'moeilijke hoeken' van de stad bereikbaar blijven voor mensen voor wie bijvoorbeeld de fiets of de auto geen optie zijn.

Niet altijd een oplossing
Maar bij het bedrijventerrein houdt het vervoerbedrijf zich aan de vervoersovereenkomst die is afgesloten met de gemeente en de Vervoerregio: die afspraken voorzien níet in het laten rijden van bussen op de plaatsen waarvan de rekening nu door bedrijven wordt voldaan.

Als de commerciële partij besluit ermee stoppen, houdt de hele buslijn op te bestaan.

GVB-directeur Alexandra van Huffelen stelde vorig jaar niet uit te sluiten dat meer zou worden samengewerkt met bedrijven en huidige initiatieven tonen aan dat er inderdaad meer ruimte is.

400

De Gelderlandpleinlijn wordt dagelijks door 400 passagiers gebruikt. Sinds september is de lijn uitgebreid met twee nieuwe routes.

Een dergelijke samenwerking is duidelijk niet in alle gevallen een oplossing. 'Dikke lijnen', bussen die lekker vol zitten, doet het GVB natuurlijk graag zelf, maar de 'dunne lijnen', met soms gemiddeld maar een instapper per twee haltes, zullen een probleem blijven, helemaal als er geen rijke bedrijven zijn die de portemonnee trekken. Het GVB wijst erop dat de subsidie jaar na jaar minder wordt.

In de lunchpauze
De grote bedrijven in Riekerpolder hebben belang bij de nieuwe verbinding, omdat veel werknemers per metro reizen en dan het laatste stuk moeten lopen. Het is geen besloten vervoer, want de buslijn zal ook beschikbaar zijn voor reguliere reizigers: op en rond het terrein worden kantoren omgebouwd naar woningen.

Het is de tweede keer dat het vervoerbedrijf door publiek-private samenwerking openbaar vervoer organiseert op plekken waar te weinig reizigers zijn voor het voeren van een rendabele buslijn.

Twee jaar geleden startte het GVB met de Gelderlandpleinlijn, waarvan de kosten voor rekening kwamen van Kroonenberg Groep, de eigenaar van winkelcentrum Groot Gelderlandplein. Die brengt onder meer medewerkers van de Zuidas in de lunchpauze en na het werk naar het Gelderlandplein.

Volgens Alexander ten Have, bij het vervoerbedrijf verantwoordelijk voor de publiek-private samenwerking, wordt onderzoek gedaan naar andere plaatsen waar zulke constructies kunnen leiden tot meer ov.

Als de commerciële partij besluit ermee te stoppen, houdt de hele buslijn op te bestaan

"We zijn bezig met het Westelijk Havengebied, waar we denken aan een verbinding tussen Westpoort en Sloterdijk."

Schiphol
In februari begint waarschijnlijk ook een proef in landelijk Noord, waarbij het GVB gaat samenwerken met RMC, dat verantwoordelijk is voor doelgroepenvervoer. Idee is dat reguliere ov-­reizigers op afroep kunnen meerijden met kleinere voertuigen wanneer die niet worden gebruikt voor mensen met een zorgindicatie.

Ook begint het GVB een spitsverbinding met Schiphol. Hiermee wordt de reistijd tussen Riekerpolder en Schiphol verbeterd.

Samenwerken met bedrijven zorgt dat er toch ov kan rijden, zegt Ten Have. "Bij Riekerpark worden woningen gebouwd, daar komen mensen te wonen die wij ook gewoon netjes willen vervoeren."

Het GVB houdt geen geld over aan de nieuwe buslijn, zegt Ten Have. "De exploitatie is kostenneutraal."