Coca-Cola verwijdert ‘misplaatste’ reclame in Zuid: ‘Klap in gezicht Amsterdammer’

Het steigerdoek voor de Ferdinand Bolstraat 12.Beeld Daniël Hoeksema

De reclameboodschap van Coca-Cola op een doek op het Marie Heinekenplein valt uitermate slecht bij Amsterdammers. Na verschillende klachten gaat de drankenproducent het doek donderdag verwijderen.

‘Ik zeg nooit meer: er zijn te veel toeristen in mijn stad,’ staat er geschreven op het steigerdoek aan de Ferdinand Bolstraat, bij het Marie Heinekenplein in Zuid.

“Een gênant doek dat de plank volledig misslaat,” zegt Gertrude van de Ven van platform Bewoners van De Pijp. “Wiet- en alcoholtoeristen komen alweer massaal naar de stad en vooral in De Pijp is er veel overlast. In principe zijn wij niet tegen toerisme, maar wél tegen het schreeuwerige massatoerisme en dan komt Coca-Cola nu met zo'n schreeuwerige campagne. Ongepast.”

Ook Tiers Bakker, gemeenteraadslid namens de SP, vindt het een belachelijke uiting. “Bewoners zuchten onder het massatoerisme en dat een commercieel bedrijf als Coca-Cola zulke teksten bezigt is een klap in het gezicht. Cola verkoopt dranken, laten ze zich daar dan mee bezig houden in plaats van zich te bemoeien met wat bewoners moeten vinden.”

Op sociale media heeft de tekst ook veel stof doen opwaaien: ‘Coca-Cola leeft duidelijk in een andere wereld dan de Amsterdammers,’ twittert iemand. En een ander: ‘Een misplaatste middelvinger naar de geplaagde Amsterdammer.’

‘Bezoekers waardevol’

Coca-Cola laat weten het doek donderdag te verwijderen na veel klachten te hebben ontvangen. “Wij hebben nooit beseft dat de reclametekst in combinatie met de locatie, bewoners tegen het hoofd zou stoten. Maar de gevoeligheid begrijpen we nu.” 

Het bedrijf wilde de horeca een hart onder de riem steken. “Met positiviteit wilden we mensen aanspreken. Onze gedachte was dat bezoekers heel waardevol zijn voor de horeca. Het is een uiting van een bredere campagne om mensen te inspireren en niet terug naar ‘normaal’ te gaan, maar om stappen vooruit te zetten.”

Het stadsdeel Zuid zag geen reden om de tekst niet toe te staan. “Het is niet racistisch of seksistisch of iets dergelijks,” zegt een woordvoerder.

Vervuiling

Niet alleen de boodschap, maar ook het immense steigerdoek zelf vindt SP-raadslid Bakker ‘vervuiling van de openbare ruimte’. “Er is al te veel reclame in de stad en zulke grote reclamedoeken vindt niemand mooi.” Ook bewoners zijn allerminst blij met de grote doeken. “Het straatbeeld wordt verpest door reclame-uitingen, vaak van grote bedrijven, op de meest bizarre plekken. Hou het subtiel,” zegt Van de Ven van het bewonersplatform.

Grote steigerdoeken zijn in bepaalde stadsdelen al verboden, na jarenlange discussies. In Zuid, waar het Marie Heinekenplein ligt, is dat nog niet het geval. “Er is nog een contract met reclameverspreider Blowup. In september wordt hier in de gemeenteraad over besloten en dan is er nog een opzegtermijn van drie maanden. In het stadsdeel zijn de steigerdoeken dus nog tot minimaal het eind van het jaar toegestaan,” aldus een voorlichter van stadsdeel Zuid.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden