Amsterdam Bewaar

CO2-uitstoot telt toch bij brandstofkeuze vuilniswagens

CO2-uitstoot wordt toch een punt bij de keuze voor brandstoffen voor veeg- en vuilniswagens
CO2-uitstoot wordt toch een punt bij de keuze voor brandstoffen voor veeg- en vuilniswagens © ANP

De CO2-uitstoot gaat toch een rol spelen bij de keuze voor brandstoffen in Amsterdamse vuilnisauto's en veegwagens.

Dat schrijven de wethouders Pieter Litjens (Inkoop) en Abdeluheb Choho (Duurzaamheid) in een brief aan de gemeenteraad. Ook wordt de aanbestedingsprocedure die Amsterdam heeft lopen om de brandstoffen voor 366 gemeentevoertuigen in te kopen opnieuw verlengd.

Dat is de uitweg die Litjens en Choho hebben gevonden nadat GroenLinks en D66 hardop hadden geschermd met de mogelijkheid het stadsbestuur terug te fluiten. Het zinde die partijen maar niets dat de aanbesteding dreigde uit te draaien op een overwinning voor een dieselsoort die wordt gebrouwen uit aardgas, een fossiele brandstof dus.

Streepje voor
Net als de RAI Vereniging, de branchevereniging van autofabrikanten, vonden Marijn Bosman (D66) en Jasper Groen (GroenLinks) dat brandstoffen die zorgen voor minder uitstoot van broeikasgas CO2 een streepje voor moeten krijgen bij deze aanbesteding. Alleen in dat geval maken leveranciers van biobrandstoffen een kans om de aanbesteding winnend af te sluiten.

Merkwaardig genoeg liep de aanbesteding vorig jaar ook al en toen wilde de gemeente brandstoffen die de uitstoot van CO2 terugdringen nog een voorsprong geven. Maar toen werd de aanbesteding plotseling stopgezet en opnieuw ingezet met drastisch veranderde voorwaarden. Nu gaat de aanbesteding door, maar de inschrijftermijn wordt opgeschort tot en met september, schrijven de wethouders.

Ook wordt bij de gegadigden extra informatie opgevraagd. Want onderzoek dat TNO heeft gedaan in opdracht van de gemeente heeft nieuwe twijfels opgeroepen. Zo stellen de brandstofexperts van TNO dat de CO2-besparing door brandstoffen lastig meetbaar is. Als biobrandstoffen uit afval worden geproduceerd, kan de CO2-reductie oplopen tot wel 90 procent CO2, schrijft TNO. Dat is bijvoorbeeld het geval bij Goodfuels, een van de gegadigden binnen deze aanbesteding. Maar als bos of grasland moet wijken voor de teelt van gewassen die de grondstof zijn voor biobrandstoffen kan het zelfs zo zijn dat de CO2-uitstoot hoger uitvalt dan bij gewone, fossiele diesel.

Slijtage
Verder schrijft TNO dat alternatieve diesels die geproduceerd werden uit aardgas of biobrandstoffen kunnen leiden tot versnelde slijtage of extra onderhoud voor de gemeentevoertuigen. Daarop heeft de gemeente de leveranciers gevraagd of zij daarover garanties willen geven. Ook daarover wil het stadsbestuur met de leveranciers en de autofabrikanten in gesprek.

Mogelijk wordt eerst nog ge√ęxperimenteerd met deze alternatieve brandstoffen in een deel van de voertuigen. Vanuit de gemeenteraad wordt opgetogen gereageerd op de aanpassing van de aanbesteding. D66-raadslid Marijn Bosman concludeert dat controle door de volksvertegenwoordiging heeft gewerkt. Namens GroenLinks zegt Jasper Groen dat de brief van de wethouders ook wel weer nieuwe vragen opwerpt. "Maar heel goed dat de aanbesteding over gaat."