Amsterdam Bewaar

ChristenUnie in de bres voor de Museumtramlijn

De CU vindt dat het kabinet de gemeenten Amsterdam en Amstelveen moet aanmoedigen er alles aan te doen de museumtramlijn te behouden.
De CU vindt dat het kabinet de gemeenten Amsterdam en Amstelveen moet aanmoedigen er alles aan te doen de museumtramlijn te behouden. © Eline van Dillen

Regeringspartij ChristenUnie maakt zich sterk voor het behoud van de Amsterdamse historische trams.

De partij vindt dat het kabinet de gemeenten Amsterdam en Amstelveen moet aanmoedigen er alles aan te doen de museumtramlijn te behouden. Verzaken de gemeenten, dan moet het kabinet de knip trekken.

Amsterdam wil op de plek van de huidige remise aan de Havenstraat 500 middenhuurwoningen bouwen. Daardoor dreigen de loodsen waar de trams gestald staan te verdwijnen, net als een deel van de zeven kilometer lange museumtramlijn.

Dat stuk spoor stamt uit 1915. Ieder jaar, van april tot eind augustus, rijden de historische trams er elke zondag nog op - het kaartje koop je nog ouderwets bij de conducteur.

Onwenselijk
Kamerlid Carla Dik-Faber noemt dat 'buitengewoon spijtig en onwenselijk' dat de oude trams bedreigd worden. Ze heeft Kamervragen gesteld aan minister van Cultuur Ingrid van Engelshoven, die verantwoordelijk is voor het cultureel erfgoed.

"Dit is óns historisch erfgoed. In Den Haag en Rotterdam zijn andere keuzes gemaakt, daar hebben gemeenten en vervoersbedrijven zelf het initiatief genomen om de historische trams te behouden. In Amsterdam is het overgelaten aan een groep vrijwilligers, die het met veel liefde en enthousiasme doen."

De gemeente heeft de verantwoordelijkheid om dit erfgoed voor latere generaties te behouden

Kamerlid Carla Dik-Faber

Dik-Faber laakt de houding van de gemeente. "Ze vroeg aan een club vrijwilligers om met een plan te komen, terwijl de gemeente actief zou moeten meedenken. Zij heeft de verantwoordelijkheid om dit erfgoed voor latere generaties te behouden."

Financiële steun
Dik-Faber wil dat de minister met Amsterdam én Amstelveen in gesprek gaat om de historische tramlijn te redden. "Desnoods met een loods op een andere plek in de stad en aanpassingen aan de tramlijn."

Als daar geld voor nodig is, wil zij dat het kabinet kijkt of het financiële steun kan geven. "Trams vallen onder de reikwijdte van de nieuwe erfgoedwet en er is meer geld voor vrijgemaakt. Ik wil dat Rijk en gemeenten samen gaan kijken wat er mogelijk is."

De groep vrijwilligers die de oude trams in Amsterdam al jaren in ere houdt, is een petitie begonnen om de museumtramlijn te behouden. Die is al zo'n 14.000 keer ondertekend.

Zelf heeft Dik-Faber nog niet in een historische Amsterdamse tram gezeten. "Wel regelmatig in de oude trammetjes in het Openluchtmuseum in Arnhem."

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.