Centraal Station wederom op de schop

De sporen van Amsterdam CS gaan rigoureus op de schop. De werkzaamheden, waarvan reizigers veel last gaan krijgen, moeten ertoe leiden dat er veel vaker treinen kunnen gaan rijden via CS.

Centraal Station Amsterdam. Beeld ANP
Centraal Station Amsterdam.Beeld ANP

ProRail kan eind dit jaar van start met de ­vernieuwing van het Centraal Station. Woensdag werd het tracébesluit gepubliceerd dat de verbouwing mogelijk maakt. De spoorbeheerder wil het spoor opnieuw indelen en de verschillende spoorvakken van elkaar scheiden. Op die ­manier moet beter worden ingespeeld op de behoefte van de reiziger.

Onder meer vijf bruggen bij de Oostertoegang worden vervangen. Ook komt er een nieuwe kruising bij de Dijksgracht, waardoor treinen ­elkaar kunnen kruisen zonder te wachten .

Opvallend is dat het aantal doorgaande sporen teruggaat van tien naar negen, er komen minder wissels, en een gedeelte van het spoor wordt vernieuwd. Treinen kunnen hierdoor korter achter elkaar het station binnenrijden.

Door de aanpassingen aan de sporen in het ­station kunnen de perrons en trappen worden verbreed, een noodzakelijke ingreep, want de perrons op het station zijn in normale tijden notoir smal voor de gigantische aantallen reizigers.

Doortrekken Noord/Zuidlijn

Gemeente Amsterdam en Vervoerregio Amsterdam zijn blij dat er aan de slag wordt gegaan met de verbetering van CS. “Het laat zien dat de ­minister gelooft in de toekomst van het ov en de noodzaak ziet voor goede verbindingen in deze regio. We blijven ook in gesprek met het ministerie over de verdere stappen die nodig zijn voor dit station en het ov in de regio, zoals het doortrekken van de Noord/Zuidlijn en het sluiten van de metroringlijn tussen CS en Isolatorweg,” zegt Egbert de Vries, voorzitter van de Vervoerregio en wethouder Verkeer en Vervoer in ­Amsterdam.

De plannen van ProRail zijn onderdeel van een breed pakket aan maatregelen om het Nederlandse spoor voor te bereiden op de toekomst. Het aantal treinreizigers groeit fors: naar verwachting in tien jaar met nog eens 30 tot 40 procent. Voor de Randstad zou de groei weleens 60 procent kunnen bedragen.

“We willen dat over tien jaar elke dag 275.000 reizigers de trein kunnen pakken op Amsterdam CS,” zegt ProRaildirecteur John Voppen. “Door wissels weg te halen, en het spoor te upgraden met de beste seinen, zorgen we dat hier de komende jaren veel meer en veel vaker treinen kunnen gaan rijden.”

Ook heeft ProRail eerder aangegeven meer te gaan ­inzetten op treinen die automatisch rijden. Door ‘menselijk handelen te verminderen’ rijden treinen volgens het bedrijf punctueler, gelijkmatiger en comfortabeler en gebruiken ze minder energie. Ook zouden de onderhoudskosten dalen.

Veelkoppig monster

Amsterdam CS is een veelkoppig monster dat nooit lijkt af te komen. De afgelopen jaren werden besteed aan de omgeving van het station. Er wordt op het moment een enorme fietsenstalling gebouwd en het water keert terug voor het station. Eerder ging de Prins Hendrikkade op de schop: door een knip werd de straat afgesloten voor doorgaand verkeer, dat nu achterlangs door de Michiel de Ruytertunnel rijdt.

Ook was het stationsgebouw zelf het onderwerp van stevige werkzaamheden, waarbij onder meer een trap werd aangelegd in de centrale hal en extra doorgangen werden aangelegd ­onder de sporen.

De aanstaande werkzaamheden dienen vooral om de treinenloop soepeler te laten verlopen. Het station zit tot aan het randje van de beschikbare capaciteit. Om die reden is het ook de bedoeling dat de internationale treinen, waarvoor recent nog een speciale douanefaciliteit is aangelegd, in de toekomst niet meer naar CS zullen rijden, maar alleen nog Zuid zullen aandoen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden