Capaciteit OV moet snel uitgebreid worden

Beeld anp

Het nieuwe provinciebestuur moet de capaciteit van het OV snel uitbreiden. Dat kan betaald worden uit een verhoging van de opcenten voor Noord-Hollandse automobilisten, die nu nog profiteren van het laagste tarief van alle Nederlandse provincies.

Dinsdag heeft reizigersvereniging Rover een actieplan aangeboden aan informateurs Laura Bromet (GroenLinks) en Chris Mooij (VVD), die de formatiegesprekken in Haarlem begeleiden. GroenLinks, VVD, PvdA en D66 praten momenteel over de vorming van een coalitie die Noord-Holland de komende jaren moet besturen.

Investeringen
Rover wijst de partijen erop dat er in de provincie Noord-Holland en aanpalende regio's plannen zijn voor de bouw van 250.000 woningen in de komende jaren. Om ervoor te zorgen dat de bestaande bewoners en al die nieuwe buren makkelijk van A naar B kunnen reizen, is uitbreiding van de OV-capaciteit hard nodig. Volgens Rover zijn flinke investeringen nodig zodat een verdubbeling van het aantal reizigers opgevangen kan worden.

Naast de uitbreiding van het OV biedt ook de elektrische fiets kansen. De meeste dagelijkse reizen, vooral woon-werk, bedragen tussen de 10 en 40 kilometer. Dit zijn afstanden die goed af te leggen zijn per fiets met trapondersteuning, over een door de provincie aangelegd netwerk van snelfietspaden. "Er ligt een grote noodzaak om nu iets te doen," zegt Walter Etty van Rover. "Er is altijd voor asfalt gekozen, maar dat is nu geen oplossing meer."

Het argument dat geld voor meer OV vooral uit Den Haag moet komen, is geen juiste voorstelling van zaken, vindt Rover. De belangenvereniging wijst erop dat Noord-Holland het laagste provinciale opcenten tarief van Nederland hanteert, het onderdeel van de Motorrijtuigenbelasting dat naar de provinciekas vloeit. Door dit bedrag te verhogen kan de provincie bijdragen aan veel meer nieuwe bussen, P&R-gebieden, fietspaden of nieuwe stations.

Doortrekken Noord/Zuidlijn
Ook vindt Rover dat de Luchthaven Schiphol N.V. de investeringen in het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp zelf moet plegen, zodat de OV-budgetten van de betrokken overheden vervolgens in andere projecten gestoken kunnen worden. "Gebruik het geld voor de bouw van een Oost/Westlijn in Amsterdam," zegt Etty. "Geen punt als Schiphol zelf investeert in het uitbreiden van de Noord/Zuidlijn, daar hebben zij de middelen voor."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden