Amsterdam Bewaar

Nieuwe Canta gepresenteerd: 'Productie stopt nog lang niet'

De fabrikant is zeven jaar bezig geweest met de ontwikkeling van het nieuwe model.
De fabrikant is zeven jaar bezig geweest met de ontwikkeling van het nieuwe model. © Waaijenberg Mobiliteit

Het einde van de Canta leek nabij, maar niets is minder waar. De fabrikant introduceerde donderdag de opvolger van het iconische karretje.

Fabrikant Waaijenberg Mobiliteit kondigde in augustus het eind van de Canta aan. Na bijna 25 jaar zouden de benodigde onderdelen voor de 45-km voertuigen niet meer te krijgen zijn. Een publiciteitsstunt, blijkt nu, want een nieuw model werd donderdag gepresenteerd in productieplaats Veendendaal.

"De onderdelen zijn niet op, maar op den duur kon dat wel gaan gebeuren. Om dat voor te zijn, hebben we deze nieuwe Canta ontwikkeld," zegt Frank Vermin, directeur van Waaijenberg Mobiliteit. 

Niets meer hetzelfde
Zeven jaar is de fabrikant al bezig met de ontwikkeling van het nieuwe model. "Alles is vernieuwd, bijna niks is hetzelfde: hij is stiller, we hebben een elektrische versie, elektrische ramen, nieuwe bumper. Alleen de manier van instappen, zitpositie en aanpasbaarheid zijn hetzelfde gebleven. Het vorige model was al 22 jaar oud, op een gegeven moment is het klaar."

De doelgroep blijft echter onveranderd. Vermin: "Bij ons in de showroom krijg je geen Canta mee als je geen mobiliteitsbeperking hebt." Anders dan de in Amsterdam steeds populairdere Biro dus. "Biro is niet gemaakt voor mensen met een beperking, hij is ook niet aanpasbaar. Ze maken oneigenlijk gebruik van het voordeel dat het voertuig heeft, daar is ons voertuig niet voor bedoeld," zegt Vermin stellig.

Amsterdam 
In Amsterdam hebben bewoners dubbele gevoelens over de autootjes die op de stoep mogen parkeren. Wethouder Pieter Litjens (verkeer) liet in juni weten een parkeerverbod op de stoep te willen voor kleine voertuigen als de Canta. Het kan echter nog wel ruim een jaar duren voordat dit van kracht wordt, aangezien het verbod langs Den Haag moet.   

Ook probeerde de gemeente het aantal Canta's in de stad terug te schroeven door de toewijzingen voor de autootjes opnieuw te keuren. Veel Cantarijders die voor 2010 een wagentje toegewezen hadden gekregen, dreigden die weer kwijt te raken. De Canta-eigenaren gingen hierin tegen protest

Lees ook: Aan de Canta! Vijf eigenaren over hun kleine autootje