Gemeenten maken al afspraken over nacht­vluchten.

Plus Analyse

Buurgemeenten maken snel nieuwe afspraken met Schiphol

Gemeenten maken al afspraken over nacht­vluchten. Beeld Getty Images

Gemeenten rondom Schiphol smeden het ijzer op zijn heetst. Een aantal maakt nu al afspraken met Schiphol over het beperken van overlast en milieuhinder, zoals het kabinet wil. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt?

De haast van sommige gemeenten afspraken te maken met Schiphol is het gevolg van het kabinetsbesluit begin deze maand om groei op Schiphol tot maximaal 540.000 vluchten stapsgewijs toe te staan. Alleen als het de luchtvaartsector lukt geluids- en milieuhinder te beperken, is groei van het aantal vluchten toegestaan.

Luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen heeft beloofd direct na de zomer hierover met betrokkenen te gaan praten, maar een aantal gemeentes wacht de zomerstop niet af. Zo hebben Amstelveen, Aalsmeer en Uithoorn al meerdere gesprekken gevoerd met Schipholtopman Dick Benschop over het terugdringen van het vliegverkeer boven hun gemeenten.

Schiphol heeft het initiatief genomen. “Hij wil zaken veranderen, met veel meer aandacht voor de omgeving,” zegt wethouder Herbert Raat van Amstelveen. “Het kabinet heeft bepaald dat Schiphol meer rekening moet houden met de omgeving om verder te groeien. Daar vloeit dit uit voort.”

Eenzijdig overleg

Deze week zijn bij een bezoek van de luchthaventopman afspraken gemaakt om hinder te beperken. “Schiphol heeft daarbij een aantal maatregelen beloofd, waaronder het beperken van de nachtelijke starts richting Amstelveen, hinderbeperking en minder vaak inzet van vier Schipholbanen tegelijkertijd.” De luchthaven bevestigt die afspraken.

Aalsmeer overlegt met Schiphol onder meer over de financiering van een uitkoopregeling waarbij bewoners pal onder vliegroutes kunnen verhuizen zonder financiële gevolgen. Ook wil de bloemengemeente dat het aantal vluchten op de Aalsmeerbaan wordt teruggebracht.

Benschop kondigde na zijn aantreden vorig jaar in Het Parool aan met gemeenten apart te overleggen over hun specifieke problemen. 

Zulk eenzijdig overleg kan grote gevolgen hebben. Zo kan het inperken van het vliegverkeer boven Amstelveen en Aalsmeer betekenen dat die vluchten over andere plaatsen gaan en daar voor extra hinder zorgen. Amstelveen zegt daarom op te trekken met buurgemeenten Aalsmeer, Uithoorn en Ouder Amstel.

Balans

Met Amsterdam, Haarlemmermeer of andere Schipholgemeenten zijn geen afspraken. “Voorheen trokken we als gemeenten alleen gezamenlijk op,” zegt Raat, “nu is door het mislukken van de Omgevingsraad de situatie ontstaan dat we dat ook alleen kunnen doen. Ik sta voor de belangen van Amstelveen, maar natuurlijk moeten maatregelen in balans zijn met de hele omgeving.”

Amsterdam wacht volgens een woordvoerder van wethouder Udo Kock op de gesprekken die minister Van Nieuwenhuizen voor na de zomer heeft aangekondigd. Dat kan betekenen dat de hoofdstad achter het net vist als andere gemeenten al wel afspraken hebben gemaakt. Het college­akkoord dicteert dat als Schiphol al mag groeien, dat pas na 2023 mogelijk is. Afspraken die groei eerder mogelijk maken staan daarmee op gespannen voet.

Herenakkoord

Wat er kan gebeuren als ­gemeenten eenzijdig afspraken maken met Schiphol weten we van 25 jaar geleden. In een geheim ‘Herenakkoord’ uit 1994 liet Amsterdam – dat als aandeelhouder van Schiphol een streepje vóór claimde – vastleggen dat hoogstens 2 procent van de vluchten (zo’n drieduizend per jaar) boven de binnenstad mocht plaatsvinden.

Dat betekende dat duizen­den vluchten extra over het grondgebied van buur­gemeenten en hun bewoners moesten razen – en over Buitenveldert en Zuidoost die van de afspraak waren uitgezonderd.

Tot 1999 was de afspraak geheim, tot de hoofdstad het herenakkoord openbaarde door tot tweemaal toe naar de rechter te stappen. Die haalde er ­subiet een streep door; Amsterdam is helemaal geen eigenaar van het luchtruim boven de stad en mag er dan ook geen afspraken over maken.

Reactie Schiphol

“We praten inderdaad met meerdere omliggende gemeenten,” zegt een woordvoerder van Schipholtopman Benschop. “De onderwerpen verschillen van gemeente tot gemeente. Bij Aalsmeer is het gebruik van de Aalsmeerbaan bijvoorbeeld onderwerp van gesprek.”

Hij erkent dat er inmiddels toezeggingen aan Amstelveen zijn gedaan. “Maar een beperking van de nachtvluchten vanaf de Kaagbaan, heeft ook betrekking op Amsterdam. Als er door maatregelen hinder wordt verlegd, dan nemen we dat mee in de gesprekken en eventuele besluitvorming. Op dit moment kan ik er inhoudelijk niet meer over zeggen, omdat de gesprekken over hinderbeperking nog lopen.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden