Amsterdam Bewaar

Buren Rembrandtplein kunnen met klaag-app sneller overlast melden

Klachten komen direct bij één van de vijf handhavers op het plein terecht
Klachten komen direct bij één van de vijf handhavers op het plein terecht © Maarten Brante

Omwonenden van het Rembrandtplein kunnen via een nieuwe website overlast direct melden aan handhavers op het plein. De voor de smartphone geschikte site is onderdeel van de driejarige pilot tegen uitgaansgeweld en overlast op het plein.

De mobiele site is te gebruiken van donderdagnacht tot en met zaterdagnacht van elf uur tot zes uur 's ochtends. Met alle smartphones en computers kan een melding worden gedaan. De app is vier maanden getest door handhavers en een groepje bewoners.

Meldingen komen nu rechtstreeks in de mailbox van de vijf handhavers terecht. De pakkans is daarmee veel groter geworden.

Voorheen moesten omwonenden hun klacht telefonisch melden. "Dan werd een melding op zaterdagnacht pas dinsdagmiddag behandeld," zegt Isabelle Blekxtoon, voorzitter van buurtplatform De NachtWacht. "Terwijl uitgaanspubliek dat staat te schreeuwen, wildplassen en kotsen op heterdaad betrapt moet worden."

De gemeente is op de hoogte van de frustratie onder omwonenden. "De melding moest via de meldkamer naar de handhavers worden gestuurd," zegt een woordvoerder van de burgemeester. "Daar ging vaak veel tijd overheen."

Door de webapp is dat van donderdag tot en met zaterdag verleden tijd. "Onze meldingen komen nu rechtstreeks in de mailbox van de vijf handhavers op het Rembrandtplein terecht," zegt Blekxtoon. "De pakkans is daarmee veel groter geworden."

Blekxtoon verwacht dat het aantal meldingen zal toenemen nu direct actie kan worden ondernomen tegen overlastveroorzakers. Ook is het resultaat beter zichtbaar: "De handhaver houdt de melder via de app op de hoogte."

De proef tijdens uitgaansnachten duurt een half jaar. "Daarna kan het aantal nachten hopelijk worden uitgebreid," zegt Blekxtoon. Voorlopig moeten omwonenden van zondagnacht tot en met woensdagnacht hun klachten nog telefonisch melden.

Wellicht kan de webapp ook elders worden ingezet. "Als dit een succes is, zal zeker worden bekeken of het ook in andere gebieden toegevoegde waarde heeft," zegt de woordvoerder. "Het is nog te vroeg om daar iets over te zeggen."