Amsterdam Bewaar

Buitenveldert krijgt meer gratis ov

Buitenveldert krijgt meer gratis ov
© ANP

De Gelderlandpleinlijn, het gratis ­publiek-private busnetwerk in Zuid, wordt uitgebreid met twee routes.

Met subsidie van het stadsdeel en een financiële impuls van de Kroonenberg Groep, eigenaar van winkelcentrum Gelderlandplein, krijgt het busnetwerk acht nieuwe haltes en een extra voertuig.

Vanaf september komt er een route tussen het winkelcentrum en VUmc en een lijn die het Novotel aan de oostelijke kant van Buitenveldert aandoet. Ook krijgt de Zuid­as een tweede halte.

GVB-personeel bemenst de bussen en is belast met het onderhoud van de voertuigen. Bij de Gelderlandpleinlijn hoort een app die precies laat zien waar de dichtstbijzijnde bus zich bevindt.

Fijnmazig
Dagelijks reizen tussen de 250 en 400 passagiers met de bus, die het Gelderlandplein verbindt met de Zuidas en woonbuurten in Buitenveldert. Volgens het GVB is het aantal reizigers boven verwachting en is er onder de gebruikers veel vraag naar uitbreiding.

dat het zo publiek toegankelijk is en makkelijk in het gebruik, is echt nieuw

"Het is uniek dat onze samenwerking in heel Buitenveldert, het formaat van een middelgrote gemeente, zorgt voor fijnmazig en gratis openbaar vervoer," aldus stadsdeelbestuurder Paul Slettenhaar. Hij noemt het particuliere busnetwerk een unicum in Nederland.

9292ov.nl

De Gelderlandpleinlijn is eind 2015 opgezet omdat het GVB bus 62 niet langer door heel Buitenveldert liet rijden en meerdere haltes werden opgeheven. De Kroonenberg Groep financiert het vervoer, om klandizie te trekken naar het Gelderlandplein.

Een op de drie bewoners van Buitenveldert is 65 jaar of ouder, aldus het stadsdeel, en mensen raakten na het verdwijnen van haltes van lijn 62 ge-isoleerd.

Volgens het GVB is het project niet eerder vertoond in Nederland, onder meer omdat de Gelderlandpleinlijn ook wordt meegenomen in de reis­calculaties van 9292ov.nl. "Je ziet in Nederland wel meer private buslijnen die bijvoorbeeld een bedrijventerrein ontsluiten, maar dat het zo publiek toegankelijk is en makkelijk in het gebruik, is echt nieuw."

"We zijn naar aanleiding van de Gelderlandpleinlijn in gesprek met andere partijen die dit ook graag willen," aldus Alexander ten Have van het GVB.

Enthousiasme
De Kroonenberg Groep belooft bij monde van directeur Lesley Bamberger dat het de lijn niet direct weer opheft als het economisch even tegenzit. 

"Dit plein hebben we ook niet ontwikkeld voor de korte termijn. We hebben ons gecommitteerd voor drie jaar, maar het is duidelijk dat we hier achter staan."

Het enthousiasme betekent overigens niet dat het project gelijk wordt uitgerold naar andere ontwikkel­locaties van de Kroonenberg Groep, die bijvoorbeeld druk doende is met de renovatie van het Osdorpplein. Hier woont volgens Bamberger een andere doelgroep met andere wensen.

Jaarlijks kost het ov-netwerk zo'n 220.000 euro.