Boze thuiswerkers blokkeren onderhoud aan stroomnet

Boze Amsterdammers hebben donderdagmorgen verhinderd dat monteurs van netwerkbedrijf Liander de stroom van het elektriciteitsnet haalden voor een reparatie. Het is voor Liander duidelijk te merken dat meer mensen thuiswerken en zij daarvoor elektriciteit nodig hebben.

Netbeheerder Liander heeft begrip voor de onvrede maar benadrukt: onderhoud is nodig om uitval te voorkomen.Beeld ANP

Op twee plekken in de stad werd het monteurs vanmorgen onmogelijk gemaakt om aan de slag te gaan. Zowel aan het Meerhuizenplein in de Rivierenbuurt als aan de Transvaalkade in Oost reageerden bewoners niet blij toen de stroom tijdelijk afgekoppeld moest worden voor onderhoud.

De werkzaamheden waren aangekondigd, maar kwamen duidelijk ongelegen voor de bewoners, die op hoge toon verhaal kwamen halen. Uitvoerder Orlando Monsels moest op stel en sprong naar het Meerhuizenplein toen zijn monteurs zich geen raad wisten met een groepje van minstens tien buurtbewoners voor hun neus.

Per brief was aangekondigd dat ze van 9.00 tot 16.00 uur zonder stroom zouden zitten. “Ik begrijp ook wel: iedereen heeft zijn kinderen thuis en moet aan het werk.” Monsels wist de gemoederen te bedaren waarna de monteurs toch aan de slag konden. Om 15.00 uur was het werk gedaan en deed alles het weer.

‘Zonder stroom valt alles stil’

De monteurs van het netwerkbedrijf merken de laatste tijd vaker dat mensen op straat kort aangebonden zijn of zelfs beledigend. Ook moeten ze voorbijgangers soms uitdrukkelijk vragen om tenminste anderhalve meter afstand te houden.

Liander houdt het erop dat meer mensen last hebben van de werkzaamheden nu ze overdag thuiszitten of hard aan het werk zijn op hun computer. Maar het netwerkbedrijf vraagt ook begrip en benadrukt dat het soms nodig is om in een straat de stroom eraf te halen. “Onze werkzaamheden moeten altijd veilig worden uitgevoerd.”

Als het onderhoud niet wordt bijgehouden ontstaan grotere mankementen met des te meer stroomuitval, legt de woordvoerder uit. “We kijken kritisch wat wel en niet moet. We doen er alles aan om de duur van de onderbrekingen zo kort mogelijk te houden en waar mogelijk de overlast te beperken. We willen erger voorkomen. Zonder stroom valt alles stil.”

Ten minste drie dagen van tevoren maakt Liander dit soort werkzaamheden bekend met brieven die huis-aan-huis worden bezorgd zodat bewoners voorzorgsmaatregelen kunnen nemen. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden