Bouwplannen rond Zuidas gaan half miljard extra kosten

Het voltooien van de prestigieuze bouwplannen voor de infrastructuur rond de Zuidas gaat zeker een half miljard euro extra kosten, schatten de bouwers.

Luchtfoto van de Zuidas. Beeld ANP

Dit staat in een halfjaarlijkse voortgangsrapportage die minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) woensdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Daarin wordt bevestigd dat het Zuidasproject zich in een crisis bevindt doordat er enorme kostenoverschrijdingen opdoemen, die gepaard gaan met jarenlange vertragingen. Eind 2018 was al sprake van een tekort van 78 miljoen euro.

Vanwege ruzie over de gewenste aanpak liepen de aannemers in juni weg uit de bouwput. Sindsdien ligt het Zuidasproject voor een groot deel stil en wordt onder leiding van een bemiddelaar gezocht naar een uitweg.

In de rapportage aan de Kamer staat dat volgens bouwcombinatie Zuidplus – bestaande uit de aannemers Heijmans, Hochtief en Fluor – hun oorspronkelijke contractwaarde (bijna 1 miljard euro) en planning ‘met minimaal 50 procent wordt overschreden’. Dat zou neerkomen op circa een half miljard extra en oplevering rond 2030 of nog jaren later.

Woensdag werd ook bekend dat oud-minister Sybilla Dekker zich buigt over nut en noodzaak van de plannen. Dekker is aangesteld als ‘onafhankelijk gezaghebber’. In het verleden was zij als minister van Vrom (Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu) ook betrokken bij de plannen. In 2005 verkondigde ze dat de weg vrij was voor de geplande ondertunneling van de snelweg bij de Zuidas.

Ringweg ondergronds

De omvang van het verlangde extra bedrag en de vertraging vergroten de kans dat de plannen drastisch worden aangepast. Het Zuidasdokplan moet de verkeersgroei tot 2030 opvangen. Als oplevering pas daarna is, zal beantwoording van de vraag over de toegevoegde waarde niet eenvoudig zijn.

Het gezamenlijk project van het rijk, de provincie Noord-Holland, Vervoerregio Amsterdam en gemeente Amsterdam, behelst onder meer dat een deel van de ringweg A10 ondergronds komt te liggen. Verder wordt de weg verbreed en komen er nieuwe openbaarvervoervoorzieningen.

Minister Van Nieuwenhuizen kondigde in juli al aan dat ze een onderzoek wil naar ‘mogelijke optimalisaties en versoberingen’, maar ook naar het beëindigen van onderdelen van de verbouwing.

Ingewijden noemen als optie het oorspronkelijke plan stukje bij beetje uit te voeren. Een andere mogelijkheid is alleen het zuidelijke stuk van de snelweg in een tunnel te leggen. Dan ontstaat ruimte voor spooruitbreiding en kan de Amstelveenlijn op het tunneldak stoppen en keren, net als in het oorspronkelijke plan.

Een alternatief dat naar verluidt is opgenomen in een ambtelijke notitie van het ministerie van Infrastructuur, is volledig van tunnels afzien.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden