Amsterdam Bewaar

Bouw van Javabrug na Sail 2020 van start

De brug betekent dat de Kop van Java, dat al jaren ligt te wachten op een 'bijzondere bestemming', op de schop gaat.
De brug betekent dat de Kop van Java, dat al jaren ligt te wachten op een 'bijzondere bestemming', op de schop gaat. © Marijke Stroucken

De bouw van een fiets- en voetgangersbrug over het IJ kan na Sail 2020 van start gaan.

Vlak daarvoor, als de eerste effecten van de Noord/Zuidlijn bekend zijn, wordt definitief een knoop doorgehakt over de bouw van de brug. Dat blijkt uit documenten die het college naar de gemeenteraad heeft gestuurd.

De aanleg van de Javabrug - zoals de brug voorlopig wordt genoemd - kost naar schatting 210 miljoen euro. De verwachting is dat er in 2030 dagelijks tussen de 22 en 30 duizend reizigers gebruik zullen maken van de nieuwe brug. De verplaatsing van de PTA, een voornemen dat het college vorig jaar kenbaar maakte, is een randvoorwaarde voor de komst van de brug.

Hellingbaan
Voor de brug zijn er twee varianten, beide met een lange hellingbaan. De eerste variant ligt in het verlengde van de Jan Schaefferbrug en komt uit bij de Hamerstraat. De tweede variant heeft een lange hellingbaan op de Kop van Java en komt via het Motorkanaal uit bij de Meeuwenlaan.

Vooralsnog wordt uitgegaan van een hoogte van 9,35, maar dat kan eventueel opgerekt worden naar ruim 11 meter als het Rijk dat eist. Dat betekent wel dat ook de hellingbaan langer wordt.

De brug wordt 12 meter breed, waarvan 10 meter daadwerkelijk gebruikt kan worden voor fietsers en voetvangers. Voetgangers hoeven geen gebruik te maken van 'de wokkel', zoals de hellingbaan wordt genoemd. Zij kunnen gebruik maken van de trappen en liften. 

Jakarta-gracht
De brug betekent dat de Kop van Java, dat al jaren ligt te wachten op een 'bijzondere bestemming', op de schop gaat. Zo wordt er een nieuwe 20-meter brede 'Jakarta-gracht' aangelegd, met twee beweegbare bruggen voor het recreatieverkeer op het IJ. Een optie is om met de grond die wordt weggegraven het schiereiland te verlengen. 

Deze week werd bekend hoe het college de IJ-oeververbindingen voor fietsers en voetgangers wil verbeteren. Naast de brug wordt op korte termijn het verensysteem geoptimaliseerd. Zo moeten er extra en grotere veren komen en wordt de aanlegplaats van de IJpleinveer verplaatst. Aan de noordkant moet een nieuwe brug over het Noordhollandsch Kanaal zorgen dat de IJpleinveer beter bereikbaar wordt. 

Sixhaven
Na Sail 2020 kan er begonnen worden met de bouw van de Javabrug. Hoelang de bouw gaat duren is nog onduidelijk, dat is onder meer afhankelijk van het ontwerp dat wordt gekozen. Tegen die tijd moet ook duidelijk worden of Station Sixhaven, dat in 2003 werd wegbezuinigd uit de plannen voor de Noord-Zuidlijn, alsnog wordt aangelegd. 

De optie om na 2025 een tweede brug aan te leggen, ter hoogte van het Stenen Hoofd, wordt nog opengehouden. Net zoals een mogelijke voetgangerspassage onder het IJ van CS naar de Buiksloterweg.

Lees ook: De Kop van Java krijgt eindelijk haar 'bijzondere invulling' - Waarom wordt Sixhaven niet aangelegd nu de N/Z-lijn nog niet rijdt? [+] -  In 1839 wilde Amsterdam al een brug over het IJ [+]