Botsing vliegtuigen bij gate op Schiphol

Een toestel van luchtvaartmaatschappij Easyjet is vanmorgen op Schiphol tijdens het taxiën vanaf de parkeerplek in botsing gekomen met een Boeing 737-800 van KLM. Beide passagiersvliegtuigen zijn daardoor beschadigd geraakt. Dat heeft een woordvoerder van Schiphol aan deze site bevestigd. 

Beeld AFP

Volgens zegsman Hans van Kastel raakten de toestellen elkaar tijdens de zogenoemde ‘pushback’ waarbij de vliegtuigen vanaf hun standplaats met een speciaal voertuig heel langzaam naar achteren worden geduwd. Hoe het incident heeft kunnen gebeuren is nog onduidelijk. Na de naar verluidt bescheiden botsing zijn alle passagiers weer naar de gate geleid. Volgens de KLM zijn de passagiers niet in gevaar geweest en zijn er geen gewonden gevallen. Onduidelijk is nog wanneer alternatieve vluchten beschikbaar zijn.

De toestellen, zo benadrukt Van Kastel, zullen vandaag zeer waarschijnlijk niet meer worden ingezet. “De veiligheid staat voorop. De schade zal uitvoerig worden geïnspecteerd en gerepareerd voordat er weer mee zal worden gevlogen.” Volgens een woordvoerster van de KLM ging het om een vlucht naar Madrid. “Niemand is in gevaar geweest of gewond geraakt. Onze Boeing heeft schade. We proberen zo snel mogelijk een vervangend toestel te regelen, opdat alle passagiers hun reis kunnen vervolgen.” Over wie schuldig is aan de aanrijding op het platform en hoe dat precies kon gebeuren, doet de KLM lopende het onderzoek geen uitspraken.

Easyjet kwam halverwege de ochtend met een korte verklaring over het eigen toestel dat als bestemming Londen Gatwick had. “Alle passagiers aan boord zijn inmiddels terug in de terminal, waar ons grondpersoneel voor ze zorgt en ze op de hoogte houdt van de laatste informatie. De vlucht zal worden uitgevoerd door een ander toestel, dat op dit moment onderweg is naar Amsterdam. De veiligheid en het welzijn van onze passagiers en crew is onze hoogste prioriteit. Er is onmiddellijk een onderzoek ingesteld, volgens procedure, om te begrijpen wat er precies gebeurd is.”

Speculaties

Volgens de Luchtverkeersleiding Nederland, verantwoordelijk voor alle bewegingen op en boven de luchthaven, is er nog weinig te zeggen over de toedracht. Zegsman Frank van der Voort: “Dit incident wordt nu onderzocht. Speculeren over eventuele stuurfouten van wie dan ook doe ik onder geen beding. Hoe dan ook hopen we lering te trekken uit de onderzoeksresultaten.” Ten overvloede meldt hij dat de toestellen werd geduwd door pushbacktrucks. “Ze reden dus niet zelfstandig.”

De politie meldt dat er na de botsing direct een onderzoek is ingesteld. Daaruit bleek dat er bij de betrokkenen hoe dan ook geen alcohol in het spel is. De piloten, pushbackchauffeurs en de luchtverkeersleider zullen worden gehoord.

Op een foto die door een passagier van het Easyjet-toestel (de EJU8868) is getweet, is te zien dat de gloednieuwe Boeing van KLM nog met de neus richting gate staat en dat de Airbus van Easyjet bezig is met een draai waarbij de linkervleugel het achterste deel van de romp van het KLM-toestel raakt. Niet zichtbaar is of de vliegtuigen in beweging zijn. Passagier Jye Sandiford meldt vanuit het toestel van Easyjet dat beide toestellen door een karretje werden geduwd (KLM) en getrokken (Easyjet). “Hoe dit kon gebeuren, weet ik niet. Hoe dan ook scheurde een deel van de staart van de KLM Boeing open. We konden echt niet verder rijden.”

Deskundige

Luchtvaartdeskundige Joris Melkert - docent luchtvaarttechniek aan de TU Delft - denkt dat de botsing op Schiphol ‘een bescheiden incident’ is en ‘mogelijk een gevalletje van niet goed opletten’. “Een ‘oepsmomentje’ noem ik het maar. Maar het onderstreept wel conclusies die de Onderzoeksraad voor de Veiligheid vorig jaar al in een rapport trok. Daarin wordt gewezen op veiligheidsrisico’s die ontstaan doordat er steeds meer gevlogen wordt vanaf Schiphol. Volgens de raad zijn er maatregelen nodig om de veiligheid te blijven waarborgen.”

Melkert benadrukt dat, als Schiphol wil groeien, de veiligheid de allerhoogste prioriteit moet krijgen. “Want het ging volgens mij in februari dit jaar ook al mis met een verkeerde pushback. Daarbij waren, zo heb ik begrepen, twee KLM-toestellen betrokken. Een officiële rapportage van de Luchtverkeersleiding Nederland (LVLN) heb ik daarover nog niet gezien. Maar dergelijke situaties zouden nooit mogen voorkomen.”

Hij heeft de foto van het incident van vandaag uitvoerig geanalyseerd. “Ik weet het niet zeker, maar het lijkt er echt op dat de Boeing te snel is gestart en het passerende vliegtuig van Easyjet heeft weggeduwd. Maar het kan ook zijn dat het laatste toestel plotseling is gestopt terwijl de KLM al langzaam naar achteren ging.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden