Plus

BMX’ers en kickboksers ingezet voor meningokokkenprik

De circa 25.000 genodigde jongeren voor de meningokokkenprik krijgen er donderdag in de RAI een hoop gezelligheid bij. Alles om de lage opkomst op te krikken.

Jongeren worden ingeent tegen meningokokken in de RAI Beeld ANP

De GGD en de gemeente Amsterdam breken zich er al maanden het hoofd over: hoe krijg je zoveel mogelijk jongeren naar de RAI voor een prik? Geen mens komt immers voor zijn lol een injectie tegen meningokokken halen. Maar wat als iemand de noodzaak er niet van inziet? Is diegene dan wel op een andere manier te porren? Of is hij met goede voorlichting over te halen? Of desnoods met foodtrucks en coole sporters?

Het antwoord hebben de gemeente en de GGD nog niet, maar ondertussen zetten ze voor de zekerheid maar op alle fronten in: via sociale media, met posters op straat en voorlichting in de klas worden de circa 25.000 tieners geworven die donderdag voor de prikdag in de RAI zijn uitgenodigd.

Alles aangrijpen

De GGD maakt er een leuk uitje van. Op het plein voor de RAI belooft het een dolle boel te worden met demonstraties van BMX’ers en een clinic door kickbokskampioenen Fabio en Chico Kwasi. Er is een fietsparcours aangelegd waar jongeren op een funbike kunnen rijden. Het programma wordt om 13 uur geopend door de Dunking Devils, die een show geven die zich het best laat omschrijven als acrobatisch basketbal. “Een heel spektakel. We hopen dat het een extra motivatie voor de jongeren is om die prik te halen,” zegt woordvoerder Johan Braber van de GGD. “We grijpen alles aan.”

De GGD voerde al een intensieve campagne, maar die is vanaf april uitgebreid. Zo zijn jeugdartsen en verpleegkundigen de afgelopen ­weken verschillende scholen afgegaan om voorlichting te geven over het meningo­kokken­vaccin. “Belangrijk, zo bleek. Want de artsen en verpleeg­kundigen hoorden verschillende misverstanden over vaccins, zoals: je krijgt er kanker van,” zegt woordvoerder Joke Janse van de GGD. “Onze mensen waren toch wel verbaasd over de verhalen die kennelijk rondgaan, ook op internet. Het is dus belangrijk om direct in contact te komen met de jongeren én hun ouders. Daarom gaan we de ouders van jongeren die niet komen opdagen ook bellen om te horen of er vragen leven.”

Een ander opvallend detail dat naar voren kwam: “Jongeren gaven aan dat ze de post niet openmaken.” De uitnodiging voor de prikdag is geadresseerd aan zowel de tiener als de ouders. “Maar de post blijft dus vaak ongeopend op de stapel liggen. Daarom drukken we op de enveloppe van de herhaaluitnodiging met rode letters: ‘Belangrijk. Afspraak 20 juni’.”

Ook komt er een pilot, een kleine proef waarbij gekeken wordt of er ook in het speciaal onderwijs op school kan worden gevaccineerd. “Het idee van op school vaccineren is niet nieuw, maar het is logistiek nogal ingewikkeld. Zo moet het vaccin bij een bepaalde temperatuur worden bewaard. Ook moeten scholen willen meewerken. Toch willen we nu kijken of een moeilijk te bereiken groep, bijvoorbeeld kinderen die moeite hebben met grootschalige bijeenkomsten zoals in de RAI, op school de prik te geven.” Hoe de pilot er precies uit komt te zien, moet nog worden uitgekristalliseerd.

Posters en spotjes

De gemeente Amsterdam kondigde aan de campagne flink op te schroeven, dit na een teleurstellende opkomst bij de ronde in april voor de meningokokkenprik van 63 procent. Amsterdam scoorde bij een eerdere prikronde in het najaar van 2018 als laagste van het land – een gegeven waar de GGD en wethouder Simone Kukenheim van zijn geschrokken. Kukenheim streeft nu naar een opkomst van minimaal tachtig procent. Het landelijk gemiddelde ligt op 86,5 procent, maar bijvoorbeeld in Slotervaart kwam nog niet eens de helft opdagen.

Toch was de vorige prikronde ook groot aangekondigd met posters in bushokjes, spotjes op de radio, filmpjes op AT5 en boodschappen op sociale media. Ook lopen er twee onderzoeken: een van de GGD naar de beweegredenen van de jongeren die niet kwamen opdagen voor het meningokokkenenvaccin en een ander onderzoek in opdracht van de gemeente. Daarin wordt onder andere gekeken naar de motivatie van ouders om hun kind niet laten vaccineren.

De uitkomsten worden gebruikt om de campagne verder toe te spitsen, zegt Janse: “Want na 20 juni is het nog niet klaar. De volgende ronde komt er ook al weer aan.”

Kliks

Een belangrijk instrument om jongeren en hun ouders te bereiken is volgens de GGD social media als Facebook, Snapchat en Instagram. Daar wordt dus stevig op ingezet en dan gaat het meteen om duizelingwekkende aantallen. In de aanloop naar de vorige prikdag in de RAI waren er 1,1 miljoen vertoningen. Zeker 19.000 mensen zagen op Facebook de oproep van de GGD voorbijkomen, en 2200 jongeren hebben deze ook aangeklikt, waardoor ze op de website van de GGD belanden.

Opvallend is volgens de GGD dat vooral de oudere jongeren – die van zeventien en achttien jaar – doorklikten. “Bij veertien- en vijftienjarigen zagen we dat veel minder,” zegt woordvoerder Johan Braber van de GGD. “Daarom richten we ons nu ook meer op de ouders van alle kinderen tussen de veertien en de achttien jaar via Facebook. De boodschap is dan: ‘Donderdag is de vaccinatiedag. Ga het gesprek aan met je kind’.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden