AMSTERDAM - Een kwart van de mensen met een bijstandsuitkering die ongevraagd een medewerker van de Dienst Werk en Inkomen (DWI) over de vloer hebben gehad, is daarover zeer slecht te spreken.Dat blijkt uit een onderzoek van de gemeentelijke dienst Onderzoek en Statistiek naar 'de klanttevredenheid' van mensen in de bijstand. PvdA-wethouder Ahmed Aboutaleb van Sociale Zaken had daarom gevraagd.

Ruim een derde van de klanten van DWI kreeg het afgelopen jaar te maken met een huisbezoek, waarbij wordt gecontroleerd of alles wel in orde is met de uitkering. Aboutaleb kwam er vorig jaar om onder vuur te liggen, omdat sprake zou zijn van een overvaltechniek.

Driekwart van de mensen die een huisbezoek van DWI-ambtenaren achter de rug hebben, heeft daar absoluut geen problemen mee. Maar in een kwart van de gevallen is de ergernis groot. Medewerkers van de dienst zouden 'arrogant, onbeleefd en brutaal' zijn. Ook wordt geklaagd dat 'soms ook de kinderen worden uitgehoord'.

Sommige mensen ervaren de huisbezoeken als 'een enorme inbreuk op de privacy' en voelen zich 'vernederd of erger: behandeld als een crimineel'. Soms worden klanten 'gedwongen de medewerkers van DWI binnen te laten en een gesprek aan te gaan, terwijl de klanten op het punt staan om de deur uit te gaan'.

In het algemeen zijn de klanten van DWI overigens redelijk te spreken over de organisatie, veel beter in elk geval dan in 2001, toen de sociale dienst in een diepe crisis verkeerde. De mensen met een uitkering waarderen de dienstverlening van DWI met een 6,6. Veel kritiek is er wel op 'de oplossingsgerichtheid en kennis van zaken' van de medewerkers achter de balie.

Werkgevers waarderen de dienst met een 6,5. Bijna tachtig procent van hen zou graag een werkloze in dienst nemen.