Plus

Bijna alle Amsterdamse stations scoren hoger bij reizigers

Reizigers zijn steeds tevredener over de treinstations in hun stad of regio. Dat blijkt uit de nieuwe Stationsbelevingsmonitor 2020 van ProRail en NS, waarvoor 70.000 reizigers zijn geënquêteerd.

null Beeld ANP
Beeld ANP

De reizigerstevredenheid zit al jaren in de lift. Beloonde in 2014 minder dan twee derde van de reizigers hun station met minstens het cijfer zeven, afgelopen jaar waren bijna 8 op de 10 (79 procent) zo positief. Dat is een procent meer dan de 77 procent tevreden reizigers in 2019.

Reizigers blijken zich opmerkelijk genoeg niet te storen aan het feit dat veel stationswinkels en horeca door de lockdown gesloten zijn. “Door de lage reizigersaantallen was het rustig, waardoor veel mensen het op stations aangenamer vinden,” aldus Anneke de Vries, directielid van NS. Afgelopen jaar halveerde het aantal reizigers.

Rookzuilen weg

Juist vanwege corona is er alles aan gedaan om het verblijf op de circa 400 stations te veraangenamen. “Zo hebben we extra ons best gedaan om het station schoon te houden.” Op grotere stations is altijd ten minste één horecagelegenheid open, zodat reizigers een kop koffie, iets te eten of een krantje konden halen.

2020 was ook het jaar waarin de laatste 390 rookzuilen en tabak uit de kiosken verdwenen. Ook dat beïnvloedde de tevredenheid niet negatief. “We hebben reizigers er niet specifiek naar gevraagd, maar uit eerder onderzoek bleek dat er brede steun voor was.”

Best beoordeelde station van Nederland is net als vorig jaar Klimmen-Ransdaal (Limburg). 96 procent van de reizigers is dolblij met het stationnetje met zijn authentieke stationsgebouw uit 1913. Nummer twee is het Groningse Zuidbroek en Boskoop-Snijdelwijk vervolmaakt de top drie.

Amsterdamse stations

Bijna alle Amsterdamse stations zitten ook in de lift. Ze scoren een hoger of vergelijkbaar tevredenheidscijfer dan in voorgaande jaren. De grootste stijger is station Holendrecht dat in voorgaande jaren een tevredenheid had van 48 procent had en dit jaar gestegen is naar 64 procent. Amsterdam Centraal scoort nog steeds hoog: 86 procent.

Alleen station Lelylaan scoort nog net beneden de 50 procent. Muiderpoort is ook gezakt van 53 procent naar 50 procent. Geen Amsterdams station komt voor in de top tien.

Minst populaire station bij reizigers is Den Helder-Zuid. Slechts 3 op de 10 bezoekers geeft het station minstens het cijfer 7. In de kelder staan ook de stations Arnhem-Velperpoort, Nijmegen-Dukenburg en Delft Campus. “Slecht scorende stations verdienen onze aandacht,” zegt De Vries van NS. “Sommige bevinden zich op afgelegen gebied, waardoor reizigers zich minder prettig voelen.”

‘Werk is nooit af’

ProRail en NS beklemtonen dat het ondanks corona belangrijk blijft in de stations te investeren. Rietstra van ProRail wijst op de eerdere prognoses die de reizigersaantallen komende twintig jaar met 30 procent zien stijgen. “Dat duurt nu iets langer, maar als het leven weer normaal wordt, keren de reizigers terug.” Investeringen in stations en de infrastructuur vergen bovendien vaak zes of zeven jaar.

In de plannen transformeren stations steeds meer tot mobiliteitshubs, waarbij treinen, bussen en fietsinfrastructuur samenkomen. Ook woningen en bedrijven maken er deel van uit, vult ProRail aan. Rietstra: “Moderne stations trekken bedrijvigheid aan, dat zie je onder meer bij het nieuwe Utrecht Centraal en Breda CS.”

Het werk aan stations is nooit af, stelt De Vries van NS. “Er ligt een hele mooie lijst aan van stations die komende jaren een flinke upgrade krijgen.” Daaronder zijn oa Eindhoven CS, Nijmegen, Amsterdam Centraal, Amsterdam Sloterdijk en Schiphol. In de plannen transformeren stations steeds meer tot mobiliteitshubs, waarbij treinen, bussen en fietsinfrastructuur samenkomen.

Ook woningen en bedrijven maken er deel van uit, vult ProRail aan. Rietstra: “Moderne stations trekken bedrijvigheid aan, dat zie je onder meer bij het nieuwe Utrecht Centraal en Breda CS.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden