Plus Reportage

Bij witgoedhandel De Anjelier zijn ze al een eeuw zuinig op hun klanten

Witgoedhandel De Anjelier in De Jordaan viert volgende maand zijn honderdjarig bestaan. Goede service blijkt een probaat middel te zijn tegen crises en internet.

De Anjelier met winkels aan beide zijden van de straat. Beeld Eva Plevier

“Wij bedienen onze klanten zoals we zelf graag geholpen willen worden,” zegt John Haluwet (52) eigenaar van witgoedhandel De Anjelier. Als een klant in de zaak verschijnt die alleen maar een paar lampjes wil kopen, helpt hij die zelf en geeft hij uitgebreid advies.

De klanten zijn lyrisch. Een man die om de hoek woont had problemen met zijn internetkabels. Hij kwam vier keer terug en werd steeds geduldig geholpen. Bij oude mensen die de deur niet uitkomen gaat De Anjelier op bezoek.

“Wie bij ons een wasmachine heeft gekocht die binnen de garantie stuk gaat, kan beter eerst ons bellen dan de fabrikant,” zegt Haluwet. “Wij kijken vaak wat breder, stellen vragen, geven advies en onderzoeken of het probleem echt bij de wasmachine ligt. Is er bijvoorbeeld iets met de watertoevoer, dan lossen we dat probleem zelf op.”

De winkel begon op 13 december 1919 toen Hendrik Lambertus (Henk) Grashuis op Anjeliersstraat 10 zijn rijwielhandel opende. Toen hij in 1972 met pensioen ging, droeg hij zijn ‘Kredietmagazijn De Anjelier’ over aan zijn zoon. Daarna kwam Cor Borst aan het roer, kleinzoon van de oprichter, die in de jaren tachtig zijn ‘neefje’ John Haluwet vroeg bij hem in het familiebedrijf te komen werken. Cor en zijn zoons, die er ook jaren hebben gewerkt, hebben de zaak nu verlaten.

Geen standaardservice

De persoonlijke benadering is volgens Haluwet de grote kracht van zijn winkels. “Internetbedrijven zien dat nu ook en openen sinds kort eigen winkels in de stad. Mensen willen toch vaak een product zien en voelen voor ze het kopen. Ze willen advies. Als bij ons iemand klachten heeft over een vaatwasser, geven we eerst tips waarmee de klant zelf verder kan. Lukt het niet, dan gaan we er langs. Onze winst zit hem in de tevredenheid van de klant.”

De service van De Anjelier gaat verder dan wat vanzelfsprekend is. Haluwet: “Bij uitzondering gaan we bij vaste klanten die in nood zitten ook wel eens buiten onze kantoortijden langs.”

De winkel is volgens Haluwet op eigen kracht gegroeid. “Grashuis breidde de fietsverkoop uit met verhuur en later kwam daar de verkoop van potten, kookplaten en wastobbes bij.”

Het aanbod elektrische apparaten groeide verder en na enige tijd werden er allang niet alleen meer huishoudelijke apparaten verkocht. Lang heeft de winkel ook meubels, linnenkasten, tapijt en vinyl verkocht, zodat de klant met één stop het hele huis kon inrichten. Die artikelen verdwenen nadat was gebleken dat ze niet meer pasten bij de producten die De Anjelier tegenwoordig verkoopt.

Alles met een stekker

Intussen is in de winkel ook merkbaar dat het klimaat verandert. Er worden nu meer airco’s en ventilatoren verkocht en minder elektrische kacheltjes. Haluwet: “We hebben geconcludeerd dat we uiteindelijk het beste af zijn met witgoed en andere apparaten waar een stekker aan zit.” Stekkers staan prominent afgebeeld op het visitekaartje van de zaak.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden