PlusReportage

Bij de ‘omgekeerde supermarkt’ valt niets te halen, hier wordt voedsel alleen ontvangen

Het aantal afnemers van de Voedselbank in Amsterdam is tijdens de coronacrisis 30 procent gegroeid. Studentenorganisatie Knappe Koppen helpt nu met een tijdelijke ‘omgekeerde supermarkt’ om eten in te zamelen. Hier breng je dus boodschappen in plaats van dat je ze meeneemt.

Thomas Dillema
In supermarkt Tkramrepus kun je niets kopen. Je kunt er alleen spullen afleveren. Alles wat de brengwinkel ophaalt gaat naar de Voedselbank. Beeld Jean-Pierre Jans
In supermarkt Tkramrepus kun je niets kopen. Je kunt er alleen spullen afleveren. Alles wat de brengwinkel ophaalt gaat naar de Voedselbank.Beeld Jean-Pierre Jans

Op de Prinsengracht, voor de ingang van de Tkramrepus (supermarkt achterstevoren) heten een sint en een kerstman bezoekers goedlachs welkom. Dat de grote opening gepaard gaat met fikse regenbuien lijkt hen niet te deren. Ze dienen een hoger doel, vindt ook bestuurslid van de Amsterdamse Voedselbank, Freek Wessels. “Dit soort lokale initiatieven is voor ons enorm belangrijk, omdat ze meer aandacht genereren.”

Waar de Voedselbank aan het begin van de coronacrisis nog veel media-aandacht trok, is de animo volgens hem inmiddels wat afgenomen.

Voor Knappe Koppen, een organisatie die zich bezighoudt met het koppelen van studenten aan (start-up)bedrijven, een reden om met een initiatief te komen. “Omdat de Voedselbank in deze moeilijke tijden mensen in echte basisbehoeften voorziet, wilden wij een leuke manier bedenken om weer aandacht te trekken,” vertelt mede-initiatiefnemer Janicke Roëll. De Tkramrepus is maar drie dagen open, 2 december gaat hij alweer dicht..

De muren van de brengwinkel zijn volgeplakt met wit-oranjeposters, waarop staat dat de Voedselbank enorm geholpen is met houdbare producten als thee, cruesli, blikken soep en houdbare melk. Aan die boodschap lijkt enigszins gehoor gegeven te worden: de Dirkboodschappenmandjes in de schappen aan de linkermuur zijn gevuld met onder meer pasta en chocoladerepen. Even verderop doet een aantal bezoekers een poging oranje badeenden uit een waterbak te vissen in ruil voor een prijs. Deelnemen kost een euro, geld dat naar de Voedselbank gaat.

‘Snelst groeiende bank van Nederland’

Ook UvA-studenten Jimi Buser (21) en Youp Overtoom (20) doen een poging. De twee krijgen een chocoladereep als prijs mee naar huis. In ruil voor die ene euro, en de fles olijfolie en het blik soep dat ze meebrachten. “Ik volg Knappe Koppen op Insta, vandaar dat ik wist dat je hier kon doneren,” zegt Buser.

In hun omgeving zien ze dat steeds meer gelijkgestemden hun bijbaantjes kwijtraken. “Gelukkig heeft dat voor hen geen grote gevolgen, maar als je er wel afhankelijk van bent, is deze tijd erg zwaar. Voor ons is het een kleine moeite om wat te doneren.”

Volgens Wessels heeft het feit dat het aantal Voedselbankbezoekers tijdens de coronacrisis met 30 procent is toegenomen in de grote steden vooral te maken met het grote aantal mensen met flexibele banen, zoals in de horeca, en het grote aantal zzp’ers. “Maar het gaat bijvoorbeeld ook om mensen met fysieke en mentale problemen.”

De Amsterdamse Voedselbank heeft op dit moment 1600 huishoudens als klant, wat neerkomt op zo’n vierduizend mensen. Wessels denkt dat dat aantal de komende tijd nog zal toenemen. “Met de stijgende energieprijzen en de moeilijke fase waar we momenteel allemaal in zitten, houd je daar wel rekening mee. Daarom zeggen we altijd dat we de snelst groeiende bank van Nederland zijn. Hopelijk komt er meer aandacht voor ons, zodat we deze mensen kunnen helpen.”

De 68-jarige Eva van Hijfte weet, na het afleveren van haar boodschappen, twee badeenden uit de waterbak te vissen. Ook zij ziet het belang van de Voedselbank. “Ik vind het een belangrijk deel van de opvoeding dat duidelijk gemaakt wordt dat rijkdom niet vanzelfsprekend is.”

Ze is dan ook vol lof over het idee van de studenten. “Zij hebben het zelf al niet makkelijk in deze tijd. Het is mooi om te zien dat ze desondanks toch mensen weten te helpen.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden