Amsterdam Bewaar

Bier tappen kan nu ook op elf kilometer hoogte

Biertappen aan boord zonder schuimmexplosie
Biertappen aan boord zonder schuimmexplosie © KLM

KLM en Heineken beproeven de eerste vliegende biertap. Na jaren tevergeefs proberen, is daarmee bier tappen op grote hoogte voor het eerst mogelijk. De tap is de afgelopen maanden ontwikkeld door Heineken, in samenwerking met KLM.

KLM zet de tap de komende tijd op willekeurige intercontinentale vluchten in, onder meer op tijdens de Olympische Spelen naar Rio de Janeiro.

"Wij zijn voortdurend op zoek naar producten met een Nederlandse signatuur waarmee we ons kunenn onderscheiden van andere maatschappijen," zegt Miriam Kartman, vicepresident Inflight Services bij KLM.

"Heineken is al jaren onze bierpartner. Maar we weten van onze passagiers dat bier uit de tap door bierdrinkers hoger wordt geacht dan bier uit blik."

Voor Heineken was vooral de technische vernieuwing reden om de tap te ontwikkelen. "Dit was het laatste plekje waar we nog niet tapten," zegt Lenart Boorsma van Heineken.

"We leverden al tapbier op de kleinste eilanden, in de bergen of op schepen. Nu hebben we een oplossing gevonden voor het laatste plekje waar we het maar niet voor elkaar kregen."

Omdat de luchtdruk in een vliegtuig veel lager is dan op zeeniveau, werkt een traditionele biertap niet. "Je krijgt alleen een hele hoop schuim."

"Maar wij hebben ook tapinstallaties die op luchtdruk werken, met kleinere, kunststof vaten van 20 liter," zegt Edwin Griffioen van Heineken, die de tapinstallatie heeft ontworpen. Alleen was de gebruikelijke tap te groot voor in het vliegtuig.

Puzzel
"Het was één grote puzzel. We moesten een hele tapinstallatie maken in de kleinste trolley die ze hadden, met de tap, het bier, de koeling en de compressor voor de luchtdruk. Maar hoe we ook probeerden, we hielden telkens één onderdeel over. Je kunt niet zonder tap, je kunt niet zonder bier en om het te tappen is er druk nodig, dus een compressor. We hebben met pijn in het hart de koeling moeten achterlaten."

De fusten, vier per vlucht, worden nu gekoeld op Schiphol aangeleverd. "De taptrolley is eigenlijk één grote thermoskan. Het bier blijft ruim onder de 5 graden Celsius. Bij een proef zaten we na zeven uur nog op 3,5 graden." Veiligheid stond voorop. "Er zit heel veel werk in."

Grootste uitdaging was het tappen zelf. Door de diameter van de bierleiding en de druk waarmee het bier er doorheen wordt geperst precies op elkaar af te stemmen, wordt dat probleem nu overwonnen.

"Eigenlijk zaten we daar meteen goed mee. Op elf kilometer hoogte komt het bier precies goed in het glas, met de juiste schuimlaag." Aan de smaak van het bier zelf is niets veranderd.

Succes
Als de tap een succes wordt, dan komt er mogelijk op meer intercontinentale vluchten tapbier aan boord, maar Heineken en KLM houden zich op de vlakte over het vervolg van de proef. "We houden het voorlopig even bij speciale evenementen," zegt Kartman. De maatschappij heeft een half jaar het exclusieve gebruiksrecht op de tap.

Heineken zal de tap hoe dan ook doorontwikkelen."Dit is nog een prototype," zegt Griffioen, "maar het ontwerp is zeker schaalbaar. Als dit als echt product op de markt komt, dan moeten we het nog wat verfijnen. Ik hoop dat over vijf of tien jaar altijd bier wordt getapt aan boord van vliegtuigen."