Amsterdam Bewaar

Bewoners Amstelveenseweg zitten niet te wachten op breder fietspad

Het bestaande fietspad langs het Amsterdamse Bos; rechts de Museumtramlijn.
Het bestaande fietspad langs het Amsterdamse Bos; rechts de Museumtramlijn. © Mats van Soolingen

Het fietspad dat er al ligt wordt flink verbreed: een snelweg voor forenzen moet het worden, langs de rand van het Amsterdamse Bos.

Het wordt een scooterracebaan in onze tuin

Je zou er bijna van in Amstelveen gaan wonen. De route die het 'achtste stadsdeel' verbindt met de echte stad is een genot om te fietsen. Zelfs wanneer de regen met bakken uit de hemel komt, is het hier heerlijk met het bos aan de ene kant en de achterzijde van de huizen aan de Amstelveenseweg aan de andere.

Sportasroute
Het is dus niet voor niets een druk bereden fietspad. 's Morgens en in de namiddag met woon-werkverkeer door fietsforenzen. Tussendoor is het er uiterst rustig; aan het einde van de middag en het begin van de avond komen de sporters, op weg naar hockeyveld, tennisbaan of manege.
De Sportas, heet het hier, om de vele clubs en verenigingen tussen het Olympisch- en het Wagnerstadion een beetje samenhang te bieden. En als de plannen doorgaan, wordt binnenkort dit fietspad mede om die reden een heuse Sportasroute. Breder wordt het, waarschijnlijk bijna zeven meter. Het pad moet worden opgehoogd en er komen felle lampen om de gebruikers veiligheid te bieden, ook in verkeerstechnisch opzicht.

Ambitieuze plannen zijn het. In het verkennend onderzoek wordt gesproken van duizend fietsende forenzen en scholieren, maar ook van reizigers die nu nog met de auto de afstand afleggen tussen Amsterdam en Amstelveen. Tel daarbij op vijfduizend gebruikers van sportvoorzieningen, recreatieve bezoekers van het bos en soms wel 16.000 fietsers die op weg zijn naar evenementen in het bos.

Omwonenden maken zich zorgen. Want waar is het allemaal voor nodig? Fietsers kunnen net zo gemakkelijk gebruikmaken van de riante vrijliggende fietspaden op de Amstelveenseweg, zeggen zij. En langs de Museumspoorlijn loopt al dat fraaie fietspad.

Druk op de buurt
Het actiecomité wordt aangevoerd door onder meer film- en theaterproducent Marc van Warmerdam, woonachtig aan de Amstelveenseweg. Het toekomstige fietspad is gepland pal aan de achtertuinen van de bewoners. 'Er staat al zoveel druk op deze buurt. We hebben Schiphol, we hebben het drukke autoverkeer en qua fijnstof scoren we ook hoog. Dit willen we er gewoon niet bij hebben.'

Ook over de inrichting maakt de buurt zich zorgen. Het al vrij rechte fietspad wordt alleen maar rechter getrokken, blijkt uit de tekeningen in het verkennend onderzoek. Van Warmerdam: 'Daarmee dien je vooral de belangen van het gemotoriseerde verkeer. Er mag niet worden gereden met bromfietsen, maar als dit doorgaat wordt het een racebaan voor scooters. Doordat bomen en struiken worden gekapt, gebeurt het voor je neus. Sommige mensen wonen daar straks maar een meter of acht vanaf.'

Of de plannen ook echt gaan leiden tot het nieuwe fietspad, is een vraag die nog niet kan worden beantwoord. Van het voorlopig onderzoek is serieus werk gemaakt. Programmabureau Sportas valt onder de bestuurlijke verantwoordelijkheid van wethouder Eric van der Burg. Een woordvoerder zegt dat er nog geen besluit is genomen over de aanleg.