Door de coronacrisis is de Grand Prix op het gerenoveerde Circuit Zandvoort uitgesteld.

PlusAchtergrond

Bestuur Zandvoort boog willig voor de wensen van het circuit

Door de coronacrisis is de Grand Prix op het gerenoveerde Circuit Zandvoort uitgesteld.Beeld Hollandse Hoogte / Siebe Swart luchtfotografie

De bestuurscrisis in Zandvoort kan niet los worden gezien van de terugkeer van de Grand Prix. College en raad bleken een zeer willige partner van het circuit. 

Bij zijn installatie als burgemeester van Zandvoort op 19 september van het vorig jaar pleitte David Moolenburgh voor een bestuur met lef en durf. Hij citeerde zijn favoriete quote van coureur Mario Andretti: “Als je alles onder controle hebt, ga je te langzaam.” Na de installatie op het raadhuis verkaste het gezelschap naar het circuit om in de Paddock Club de receptie voor de nieuwe burgemeester af te wikkelen.

Een half jaar later staat het college van Zandvoort met rokende motor in de grindbak. Vorige week stapten alle drie de wethouders op na een aanvaring met de raad over de voorwaarden waarop een op kosten van de gemeente aangelegde tweede toegangsweg naar het circuit mag worden gebruikt. Alleen voor calamiteiten, vond de raad. Ook voor vips op drukke dagen, was het standpunt van het college.

De harde opstelling van de raad kwam als een verrassing, de wens van het college om het circuit van dienst te zijn, niet. Vanaf het moment dat de plannen voor de terugkeer van de Grand Prix naar Zandvoort door de eigenaren bekend werden gemaakt, heeft het bestuur dat project omarmd als een geweldige kans voor de badplaats. In de woorden van Moolenburgh: “Wat een feest zal dat worden.”

Een zeer loyale partner

Het bestuur ontpopte zich als een zeer loyale partner. De raad stemde unaniem in met het beschikbaar stellen van vier miljoen euro, onder meer bestemd voor de tweede toegangsweg. De voorganger van Moolenburgh, Niek Meijer, sprak op de televisie zijn onvrede uit over het feit dat het kabinet weigerde geld uit te trekken voor de komst van het mondiale sportevenement met een omzet van ruim een miljard.

In Zandvoort stonden alle lichten altijd op groen voor de Formule 1, zegt Karel van Broekhoven, oud-wethouder van buurgemeente Haarlem en tegenwoordig voorzitter van ­milieuorganisatie Rust aan de kust. “Twee handen op één buik is niet de goede uitdrukking omdat die een zekere gelijkwaardigheid suggereert. Het bestuur heeft zich opgesteld als lakei van het circuit. Wat de eigenaren wilden, dat kregen ze.”

Rustplaats voor zeehonden

Ook de gemeenteraad liep mee in de polonaise. Een vergunning voor de teams van Red Bull en Alpha Tauri om op de dag van de race over het strand van Noordwijk naar Zandvoort te rijden – door een vorig jaar geopende rustplaats voor zeehonden – kreeg de goedkeuring van de vrijwel voltallige raad. Het was de massale ophef in het land die er toe leidde dat de initiatiefnemer het plan weer introk.

De kritische bril was ook afgezet toen eerder de versnelde aanleg van de tweede toegangsweg naar het circuit in de raad ter sprake kwam. Het voorstel kreeg twee stemmen tegen: alleen de fractievoorzitters van D66 en GroenLinks waren ontevreden over de summiere informatie waarmee zij moesten besluiten over de besteding van een half miljoen euro gemeenschapsgeld. Achteraf een verstandige opstelling.

In de haast waarmee het circuit in gereedheid moest worden gebracht, heeft de gemeente meer bochten afgesneden, vertelt fractievoorzitter Karim el Gebaly van GroenLinks. “Naast het circuit lag een zanddepot van de gemeente. Dat zand blijkt te zijn gebruikt voor de aanleg van de twee nieuwe kombochten. De raad heeft daar nooit toestemming voor gegeven. Het is ons ook nooit gemeld.”

Tijdelijke tribune

Van Broekhoven merkt op dat meer partijen zich daar schuldig aan hebben gemaakt. “De provincie gaat nu opgetreden tegen het circuit omdat tegen de afspraken in een asfaltlaag is gelegd op de plek waar een tijdelijke tribune moet komen. De kwestie kwam aan het licht door een melding van een particuliere natuurbeschermer. Niet door de omgevingsdienst die de naleving van de vergunningen moet bewaken.”

Dat gemeenteraad en provincie nu wel serieus werk maken van hun controlerende taak, heeft volgens Van Broekhoven alles te maken met het afblazen van de Grand Prix. “Dat besluit heeft lucht gebracht in het proces. Wie nu een vinger opsteekt, kan niet worden beschuldigd van het verpesten van het feest. De Formule 1 mag niet in gevaar worden gebracht. Dat gevaar is nu voor even geweken.”

Het valt niet meer te achterhalen, maar het is een interessante theorie: als de Grand Prix op 3 mei gewoon was doorgegaan, was het college waarschijnlijk niet in de problemen gekomen. Dan waren de kritische noten bewaard gebleven voor de evaluatie van het evenement, en had burgemeester Moolenburgh, Mario Andretti ­citerend, wethouders en raadsleden kunnen complimenteren met de getoonde lef en durf. 

Nieuwe coalitie

Een nieuwe coalitie binnen twee weken? Het lijkt een haalbare kaart voor Zandvoort. De Amsterdamse oud-wethouder Eric van der Burg is begin deze week als informateur aan de slag gegaan en levert na het weekeinde zijn advies in. Een rondgang langs de partijen leert dat de Ouderen Partij Zandvoort, met vier van de zeventien zetels de grootste fractie in de raad, waarschijnlijk niet terugkeert in een nieuwe coalitie. ­Collegepartijen VVD en CDA, samen goed voor vijf zetels, kunnen wel verder. D66 lijkt met drie zetels in de aanbieding een logische partner, eventueel voor de bestuurlijke gemoedsrust nog aangevuld met een zetel van GroenLinks of PvdA. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden