Bemiddelaar Fixico investeert fors in groei

Schadeherstelbemiddelaar Fixico krijgt een kapitaalsinjectie van 7 miljoen euro uit onder andere de VS. Met dat geld wil het bedrijf een groeispurt in Europa maken.

De schade fotograferen, bij drie garagisten pitchen en dan de beste offerte kiezen. Beeld ANP

Even een paar foto’s maken van de schade en die dan pitchen bij drie schadeherstellers. Dat was het idee achter de Amsterdamse Fixico dat is ontstaan nadat Derk Roodhuyzen de Vries, net uit de collegezalen van Nyenrode Business Universiteit, in de auto van zijn moeder een paaltje omver had gereden. Wat een gemakkelijke reparatie leek, draaide uit op een helletocht. “Je kunt van alles online regelen, maar voor autoschade moet je elke garage langs,” zegt Roodhuyzen de Vries.

Met studievriend Mark van Laar begon hij in 2013 in Amsterdam Fixico. Een app, dachten ze, was de oplossing. Even de schade fotograferen, bij drie garagisten pitchen en dan de beste offerte kiezen. Vooral handig bij schades die niet worden gedekt door verzekering of ten koste gaan van de no-claim.

Tussenpersoon

Maar Fixico bleek vooral de vastgeroeste wereld van het autoschadeherstel naar de 21ste eeuw te moeten brengen. “Er waren nauwelijks garages die internet gebruiken.”

Garagisten overtuigen van de voordelen van zo’n fotografische pitch was minder moeilijk. “Ze kunnen via ons hun werkzaamheden veel beter stroomlijnen. Bovendien kunnen ze zich nu specifiek richten op de schades waar zij goed in zijn.”

Aanvankelijk dachten de oprichters van Fixico dat alle heil zou komen van consumenten en een app, maar inmiddels is de dienst ook tussenpersoon tussen onfortuinlijke automobilisten, verzekeraars en verhuurders of leasebedrijven die voor de schade moeten opdraaien en schadeherstellers op zoek naar klussen.

Het bedrijf – dat inmiddels ook actief is in Duitsland, België en Zuid-Afrika – claimt bemiddeld te hebben bij 200.000 reparaties en 2000 garages te vertegenwoordigen, waarvan 640 in Nederland. Via verzekeraars en leasemaatschappijen is Fixico ook in de zakelijke markt actief. “De eerste die ons benaderde was de Amsterdamse autoverhuurder Diks,” zegt Roodhuyzen de Vries, “maar inmiddels werken we ook voor grote verzekeraars als AON en Axa. Vooral die zakelijke activiteit willen we verder laten groeien door meer bedrijven in Europa binnen te halen. Voordeel is dan meteen dat als je een bedrijf als Axa binnenhaalt, je op basis daarvan ook makkelijker activiteiten voor consumenten in België en Frankrijk kunt uitrollen.”

Automobielsector

Voor de investering in die groei ging het bedrijf bij tientallen techinvesteerders op bezoek. “Het geld is belangrijk, maar we waren vooral op zoek naar investeerders die ons bij die groei kunnen helpen.”

Ze vonden in Sillicon Valley het Amerikaanse Autotech Ventures dat in start-ups in de automobielsector investeert. Daarnaast participeren ook investeerders van het eerste uur, Orange Growth Capital en Laurens Groenendijk in de nieuwe ronde. Fixico had tot nu in twee eerdere rondes al 7,3 miljoen euro opgehaald.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden