Plus

Auto's weg, dat scheelt een hoop ruimte op de Herengracht

De stad gaat parkeerruimte opheffen en stadsdeel Centrum draagt de eerste vijftig te schrappen plekken aan: op de Herengracht krijgen voetgangers ruimte ten koste van stilstaande auto's.

Insteekparkeren op de Herengracht gaat plaatsmaken voor langsparkeren. Beeld Jean-Pierre Jans

Je moet er even bij stilstaan voordat je het ziet: de stoep van de Herengracht is eigenlijk helemaal geen stoep, het is alleen maar een stoep­rand. Breder is ie op veel plaatsen niet. En dat niet alleen: de trapgaten naar de souterrains liggen erbij als valkuilen. Tussen de rijweg en de afgrond moet je kunnen balanceren als een koorddanser.

Vergelijk deze ruimte eens met de vierkante meters die worden opgesoupeerd aan de andere zijde van de rijweg, waar auto's schuin ingeparkeerd dicht op elkaar staan, ieder zicht op het water van de Herengracht wegnemend. Op de schaarse plekken waar even geen blik staat, zie je pas goed hoeveel ruimte stilstaande auto's in beslag nemen: veel.

Iedere verhouding is zoek, het is stadsdeel­bestuurder Micha Mos van Centrum een doorn in het oog. Het is om die reden dat hij trots is op de manier waarop de komende jaren juist deze gracht wordt aangepakt: op nagenoeg de gehele oneven zijde van de Herengracht zal de rijweg een stuk naar links worden opgeschoven. Resultaat: een stoep die op alle plekken ten minste ­anderhalve meter breed is.

Rolstoel en kinderwagen
Het zal er toegankelijker en verkeersveiliger van worden, zegt Mos. "De grachten zijn destijds niet aangelegd om zo veel auto's, scooters, fietsers en voetgangers te verstouwen. In de loop der tijden is geprobeerd al die functies een plekje te geven, maar je ziet wat ervan is gekomen: stoepen die veel te smal zijn en met name mensen in een rolstoel of ouders met een kinder­wagen nauwelijks soelaas bieden."

Echter: meer ruimte voor de een, betekent ­automatisch minder voor de ander. De afmetingen van de stoep nemen toe, de rijweg blijft zo breed als ie is, dus zullen de geparkeerde auto's moeten inschikken. De schuine parkeervakken verdwijnen: er komt zogenaamd 'langsparkeren' voor terug. Door de auto's bumper aan bumper achter elkaar neer te zetten langs het water, kun je minder auto's kwijt. "Op de hele oneven kant van de gracht hebben we ongeveer 250 parkeerplaatsen, dat zullen er als we klaar zijn over twee jaar zo'n vijftig minder zijn."

In die zin past het project van Centrum in het beleid van verkeerswethouder Sharon Dijksma, die vorige week bekendmaakte stevig werk te gaan maken van het schrappen van parkeerplaatsen.

Centrum neemt daar een voorschot op, in een buurt waar het aantal parkeerplaatsen toch al achterblijft bij de behoefte aan parkeerruimte. Mos is niet bang voor verzet. "Er zal best enige weerstand zijn, maar uit gesprekken die ik tot dusverre heb gehad, krijg ik het gevoel dat we de kant opgaan die veel bewoners ook op willen."

Booking.com
Het zal zeker lastiger worden om een plekje te vinden, verwacht Mos. Maar toch ook weer niet. "Bewoners kunnen hun auto ook kwijt in parkeergarage Markenhoven. Ook komt in de toekomst ruimte in de garage onder het Rokin. Daar staat je auto binnen: veilig en droog. Ik denk dat veel mensen daar blij mee zullen zijn."

Er is onmiskenbaar iets aan het veranderen in Amsterdam, zegt Mos. "Mensen willen niet meer al die auto's in het straatbeeld. Bewoners niet, maar mensen die hier werken ook niet. Kijk naar Booking, dat hier op de gracht zit: die ­komen voor het overgrote deel met de fiets, niet omdat ze moeten, maar omdat ze willen."

Wat verandert er?

Op vrijwel de hele ­oneven zijde van de Herengracht wordt de stoep breder ten koste van parkeerruimte voor auto's. Als eerste zal het stuk tussen de Amstel en de Vijzelstraat onder handen worden genomen. Vervolgens trekken de werkzaamheden verder langs de Herengracht, tot aan de Herenstraat, nabij de Brouwersgracht. Het voetpad wordt overal anderhalf tot twee meter breed.

Verkeersborden op palen worden zo veel mogelijk vervangen door borden bevestigd aan woningen, om zo een obstakelvrije stoep te krijgen. Extra laad- en losvakken moeten uitkomst bieden voor auto's die ergens moeten zijn om mensen of pakketjes af te leveren.

Vrijgekomen ruimte zal ook ten goede komen aan fietsparkeercapaciteit, aldus stadsdeel Centrum: fietsnietjes worden vervangen door fietsenrekken en enkele autoplekken wijken voor fiets- en scooterplekken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden