Treinverkeer

Arriva wil nachttreinen vanuit Maastricht en Groningen naar Schiphol laten rijden

Arriva, de grootste concurrent van NS op het spoor, wil nachttreinen vanuit Maastricht en Groningen naar de Randstad laten rijden, met als belangrijkste bestemming luchthaven Schiphol. Arriva wil daarmee tegen de monopoliepositie ingaan die de NS op het hoofdrailnet heeft.

Schiphol Plaza. Beeld EPA
Schiphol Plaza.Beeld EPA

Dat zegt topman Anne Hettinga tegen NRC.

Het vervoerbedrijf heeft maandag het verzoek, om vanaf 2023 twee nachttreinen te laten rijden, ingediend bij toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Het is een nieuwe stap om toegang te krijgen tot de spoorlijnen die nu alleen door NS worden geëxploiteerd. “We knagen ten eeuwigen dage aan de monopoliepositie van NS. Dit kabinet heeft er alles aan gedaan om liberalisering van het spoor verder terug te dringen,” zegt Hettinga in NRC.

Op de vraag wie op deze nachtlijnen zit te wachten zegt Hettinga: “Wij zijn ondernemers, we willen het proberen. In 2000 werd dat ook gevraagd: wie gaat in het noorden die regionale lijnen nog rijden? NS wilde daar helemaal mee stoppen, noemde ze onrendabel. Wij zijn erin gestapt en het is een succes geworden. Die nachtelijke verbinding met de Randstad is de eerste formele stap die we goed hebben uitgezocht.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden