Amsterdam Bewaar

App tegen etnisch profileren 'bereikt doelgroep niet'

Van etnisch profileren werd lang gedacht dat het niet bestond, omdat de slachtoffers niet naar buiten durven te treden.
Van etnisch profileren werd lang gedacht dat het niet bestond, omdat de slachtoffers niet naar buiten durven te treden. © ANP

De Amsterdamse organisatie Controle Alt Delete juicht toe dat slachtoffers van etnisch profileren voortaan een melding kunnen maken op de politieapp. Maar er wordt gevreesd dat de doelgroep alsnog niet wordt bereikt.

'Het is een grote stap richting het doorbreken van het taboe dat er op etnisch profileren rust," zegt Mo Anouar van Controle Alt Delete (CAD), een organisatie die streeft naar een gelijke behandeling van burgers door de politie. "Jarenlang werd het bestaan van etnisch profileren gebagatelliseerd omdat er weinig meldingen worden gemaakt."

CAD is in 2013 opgericht en was in april dit jaar een crowdfundingactie gestart om een app te onwikkelen waarop slachtoffers van etnisch profileren een melding kunnen maken. Maandag 12 december wordt deze app gelanceerd in de Melkweg.

Overwinning
Woensdag lanceerde de politie een eigen functie op hun app, waarmee slachtoffers van etnisch profileren makkelijk een klacht kunnen indienen bij de politie. Daarmee wil de politie etnisch profileren in kaart brengen.

Het gaat om jongeren die dagelijks 3 tot 4 keer zonder reden door de politie staande worden gehouden

Mo Anouar - Controle Alt Delete

Dat de politie erkent dat er etnisch geprofileerd wordt, zien ze bij CAD als een overwinning. Maar Anouar vreest dat de drempel de functie te gebruiken voor veel gediscrimineerde mensen alsnog te hoog is. 

Stelselmatig
"Met de functie wordt een klacht indienen makkelijker gemaakt, maar dat betekent niet dat mensen het echt grootschalig zullen gebruiken," zegt Anouar. "Van etnisch profileren werd lang gedacht dat het niet bestond, omdat de slachtoffers niet naar buiten durven te treden." 

Het vertrouwen dat de politie iets met de klachten zal doen, is er bij hen volgens Anouar nog niet. "Het gaat om jongeren die dagelijks 3 tot 4 keer zonder reden door de politie staande worden gehouden," zegt hij. "Zij zullen zich niet snel tot de politie wenden met hun klachten."

Juridisch advies
CAD richt zich met de app die zij volgende week lanceren juist op die individuen en groepen die niet snel geneigd zijn om met de politie in contact te treden. 

De app zal deze klachten registreren en aan de politie doorgeven. Daarnaast moet het gebruikers voorzien van juridisch advies. "Veel jongeren weten niet wat hun rechten zijn als zij zonder reden door de politie staande worden gehouden. De app moet jongeren - op een verstandige manier - weerbaar maken tegen etnisch profilerende agenten."