PlusPortretten

Amsterdamse winkeliers over Black Friday: ‘Er wordt op gerekend’

Het is Black Friday. De grote koopjesdag met krankzinnige kortingen is een paar jaar geleden overgewaaid uit Amerika. Drie Amsterdamse bedrijven over wat Black Friday voor hun merk betekent. ‘Onze webshop is vrijdag offline.’

Hans Verhoeven in Underground Fetisj in de Spuistraat.  Beeld Dingena Mol
Hans Verhoeven in Underground Fetisj in de Spuistraat.Beeld Dingena Mol

Hans Verhoeven, eigenaar Underground Fetish

“Black Friday is een hype geworden die zijn weerga niet kent op internet. Daardoor is het voor kleine bedrijven moeilijk zich te onderscheiden tussen het geweld van de grote firma’s. De Bol.coms van deze wereld geven zoveel geld uit aan reclame, dat wij het anders moeten doen. Daarom hebben wij Pink Saturday. Dat past qua kleur sowieso beter bij ons.

We hebben allerlei leuke pink aanbiedingen. Hondjes bijvoorbeeld. Dat zijn boxjes die je op je computer kunt aansluiten. Of een spaarpot in de vorm van een mannetje met de billen omhoog. De kont is de gleuf om muntjes in te stoppen. Die kost 19,95 euro, meen ik, maar daar komt dan nog korting bovenop. En in onze community is de baard helemaal terug, dus we hebben ook korting op belletjes om in je baard te hangen of een spray met regenboogkleuren. Allemaal dat soort dingen.

De afgelopen drie dagen is er geen bestelling binnen gekomen. We zijn geen Bol.com, maar we krijgen toch een aantal bestellingen per dag. Waarschijnlijk denken mensen: laat ik een paar dagen wachten of het toch iets goedkoper wordt. Daarmee vraag ik me wel af: is Black Friday toegevoegde waarde of vooral verschoven waarde? Korting maakt ook dat je meer omzet moet draaien.”

Mascha van Otterloo van MJ Amsterdam in de zaak op IJburg. Beeld Dingena Mol
Mascha van Otterloo van MJ Amsterdam in de zaak op IJburg.Beeld Dingena Mol

Mascha van Otterloo van beautysalon MJ Amsterdam

“Een aantal jaren geleden was Black Friday in opkomst, vooral bij grote ketens. Het Nederlandse publiek sloot zich daarbij aan. Vijf jaar geleden hebben wij het toch maar geprobeerd en dat sloeg heel erg aan, ook bij onze vaste klanten. Nu hebben we het gevoel: we kunnen niet meer terug, er wordt op gerekend. In de beautybranche is geen uitverkoop en daarom vinden klanten het fijn een toch vertrouwd product een keer met korting te kunnen kopen.

Dit jaar hebben al onze producten 25 procent korting. Dagcrèmes, nachtverzorging, exfoliaties, maar ook homeproducten als geurkaarsen en -stokjes, handzeep en bodycrèmes. Op de behandelingen zit geen korting, maar kom je voor een pedicure, dan kun je een lekkere voetencrème met korting kopen, en kom je voor een manicure een handcrème of nagelriemolie.

We hebben extra mensen op de vloer om de extra walk-ins van goed advies te voorzien. Dat geldt ook voor ons filiaal aan de Ceintuurbaan, maar je merkt dat het op IJburg wat harder loopt. Onze vaste klanten kopen hun basisproducten toch wel, maar door Black Friday is de drempel wel iets lager om nu dat serum bijvoorbeeld erbij te kopen. Dat ze zichzelf door de korting net even iets extra's geven.”

Hendrik van Benthem van regenjassenmerk Maium. Beeld Dingena Mol
Hendrik van Benthem van regenjassenmerk Maium.Beeld Dingena Mol

Hendrik van Benthem, mede-oprichter van regenjassenmerk Maium

“Black Friday als event is een uiting van de consumptiemaatschappij. Door het hele jaar heen wordt veel overgeproduceerd en op het eind van het jaar moeten veel grote merken en bedrijven van hun handel af. Zeker als de winstmarge groot is, kun je de overproductie altijd nog tegen korting verkopen. Er wordt dan ook weleens gezegd: als je korting geeft, was je prijs te hoog.

Wij zijn een klein bedrijf en we zijn tegen korting, want we vinden ons product de prijs waard. We maken waterdichte, modieuze regenjassen die je kunt openritsen en omtoveren tot stijlvolle fietsponcho. We willen het fietsgebruik stimuleren en zijn een duurzaam merk: in al onze jassen is gerecycled plastic verwerkt.

Vrijdag gaat onze webshop offline, je kunt de hele dag geen jassen bij ons kopen. Normaal planten we voor elke verkochte jas één boom, maar de hele volgende week planten we voor elke verkochte jas tien bomen. We willen een statement maken: op deze manier kan het ook. Ik hoop dat steeds meer bedrijven een duurzame manier van leven stimuleren en dat we de consumptiemaatschappij iets meer achter ons laten. Ik weet niet of het een utopie is, maar we moeten iets doen om de aarde niet binnen afzienbare tijd kapot te maken.”

Consumenten kopen zich deze Black Friday suf. De online-aankopen liggen deze week tot wel 40 procent hoger vergeleken met vorig jaar. In de fysieke winkels is het door de coronamaatregelen juist rustiger.

Afgelopen woensdag turfden Currence iDeal en thuiswinkel.org dertig online transacties per seconde, berekend over veertien winkeluren. Dat is 50 procent meer dan in 2019. Er werden alleen al op woensdag 1.520.000 bestellingen gedaan in Nederland voor een bedrag van 110 miljoen euro. Ter vergelijking: op de woensdag voor Black Friday 2019 waren er 950.000 online aankopen voor een bedrag van 78 miljoen euro.

De omzet was 80 procent hoger dan op een normale woensdag. Het gaat daarbij puur om online aankopen, betalingen van bijvoorbeeld verkeersboetes en energierekeningen via iDeal zijn eruit gefilterd. Van afgelopen zaterdag tot en met woensdag werd in Nederland voor 460 miljoen euro online gekocht. Vorig jaar was dat 365 miljoen euro. De online-aankopen met creditcards komen daar nog bij, die zijn doorgaans goed voor een aandeel van 13 procent. Aan geld geen gebrek, Nederlandse huishoudens hebben bijna 400 miljard euro spaargeld.

Ton Voermans

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden