Amsterdamse Messagebird doet megaovername in Amerika

De Amsterdamse techsector is volwassen geworden. Het Amsterdamse techbedrijf Messagebird neemt voor 600 miljoen dollar (497 miljoen euro) het Amerikaanse Sparkpost over, de grootste distributeur van zakelijke mail in de wereld.

null Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Om de aankoop te financieren – en geld achter de hand te hebben voor verdere groei – wordt in totaal een miljard dollar (830 miljoen euro) opgehaald bij investeerders, de grootste geldronde ooit in de Europese tech.

Goede kans dat een mailtje, sms’je of sociale-mediabericht van overheden of grote bedrijven als Paypal, Uber en ABN Amro aan klanten via de systemen van het Amsterdamse Messagebird of diens Amerikaanse overnameprooi Sparkpost loopt. De twee behoren wereldwijd tot de grootste distributeurs van zakelijke berichten, of dat nu gaat om een bevestigingsmail van de bank, een identificatiebericht van de Belastingdienst of een mailtje van de maaltijdbezorger.

De afgelopen twee jaar heeft het in 2011 ontstane Messagebird zich intern voorbereid op de beslissende stap van startup, met zes werknemers in een garage in de Baarsjes, via scaleup aan de Amstel tot werelddominantie in zijn vakgebied. Daarbij liet oprichter Robert Vis in het midden of dat om een beursgang dan wel een mega-overname zou gaan.

Nu investeerders vanwege de lage rente en de coronacrisis in de rij staan om de bloeiende techsector te steunen, is Messagebird het overnamepad ingeslagen. Na een drietal kleinere aankopen eerder dit jaar, slaat het nu met Sparkpost een beslissende slag.

Disney

Met de overname van Sparkpost haalt Messagebird in een klap klanten als Disney, Paypal, Booking, Linkedin en Pinterest binnen die hun mailtjes via de Amerikanen versturen. Ook een berichtendienst als Mailchimp, waarmee kleinere bedrijven gerichte mail en bulkzendingen kunnen versturen, is klant van de berichtengigant.

De Amsterdammers zaten zelf toch al ruim in hun multinationale klanten, als Domino’s, ABN Amro, Lufthansa en Snappcar. Waar Messagebird vooral sterk is buiten de VS, verwerft het met Sparkpost nu een positie in de Amerikaanse markt.

Beide bedrijven verzorgen het berichtenverkeer voor zulke bedrijven, of dat nu via mail, sociale media, sms, spraak- of videodiensten loopt – of steeds vaker een naadloze combinatie daarvan. Waar Messagebird is ontstaan met sms-diensten, ligt de oorsprong van Sparkpost in geautomatiseerd mailverkeer. Met jaarlijks vier tot vijf biljoen mailtjes claimt het bedrijf goed te zijn voor 40 procent van het zakelijk mailverkeer in de wereld.

“Mail is een gebroken medium,” zei Vis eerder in Het Parool. “Je hebt te veel zinnen nodig om je punt te maken. Toch gebruikt 80 procent van de bedrijven nog steeds de telefoon of mail voor communicatie met klanten. Ook in Nederland. Je kunt nog nauwelijks met bedrijven whatsappen of sms’en. Terwijl iedereen met zijn vrienden communiceert via Facebook of Whatsapp.”

Maar qua volume is email het grootste zakelijk communicatiekanaal. Het als ouderwets gezien sms is daarnaast nog altijd belangrijk voor vertrouwelijke berichten, omdat daarmee alle mobiele telefoons kunnen worden bereikt, in tegenstelling tot sociale media als Whatsapp, Facebook of Instagram waarvoor de gebruiker eerst een app moet installeren.

Met de overname van Sparkpost groeit het aantal werknemers bij Messagebird naar 700 – waarvan circa 500 in en rondom Amsterdam – een verwachte omzet van een half miljard dollar (414 miljoen euro) per jaar en 25.000 klanten.

Grootste geldronde

Om de aankoop te financieren haalt Messagebird bij een trits nieuwe en bestaande investeerders in totaal een miljard dollar (830 miljoen euro) op waarvan 200 miljoen (170 miljoen dollar) vorig jaar al werd overgemaakt. Na de grootste geldronde ooit in de Europese techsector is Messagebird op papier 3,8 miljard euro waard.

De afgelopen maanden deed Messagebird al een aantal kleinere overnames waaronder vorige maand het Amsterdamse 24sessions dat videochats verzorgt. Sparkpost, gevestigd in Colombia bij Washington, haalde zelf in januari nog 180 miljoen dollar groeigeld op.

De Amsterdammers halen met de aankoop een deel van hun achterstand op de Amerikaanse rivaal Twilio in, dat ook actief is in zakelijke berichten. Twilio, dat een techgeneratie vóór Messagebird ontstond en in 2016 naar de beurs ging, is daar nu 68 miljard dollar waard.

De overname van Sparkpost is na aankopen van het Amsterdamse Takeaway de grootste in de hoofdstedelijke techsector. Het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl fuseerde vorig jaar voor 7,2 miljard euro met de Britse eetkoerier Just Eat en later dat jaar nog eens voor 6,4 miljard met het Amerikaanse Grubhub. Beide deals werden in aandelen afgerekend. Het Amsterdamse zoeksoftwarebedrijf Elastic deed in 2019 een overname van omgerekend 207 miljoen euro.

Reddingsboei voor Amber Alert

Messagebird schiet het onder vuur liggende Ambert Alert te hulp. De Amsterdammers bieden aan om de jaarlijkse kosten van het vermiste-kindalarm op zich te nemen.

De Nationale Politie wil in juli stoppen met Amber Alert. Oproepen over vermiste kinderen worden ondergebracht in Burgernet, de landelijke alarmdienst bij rampen en ongeregeldheden. Daarmee zou onder meer de negen ton die het jaarlijks kost om Amber Alert overeind te houden, worden bespaard.

Volgens Netpresenter, de organisatie achter Amber Alert, verzanden zulke opsporingsberichten bij Burgernet en is er geen goede link met vergelijkbare diensten in het buitenland – belangrijk bij kindontvoeringen. Amber Alert claimt de afgelopen jaren bij de opsporing van 1040 vermiste kinderen betrokken te zijn geweest.

Messagebird verzorgt sinds de start van Amber Alert de verzending van de alarm-sms’jes. Oprichter Robert Vis zegt via Linkedin ‘graag de kosten voor zijn rekening te nemen. Dat mag geen issue zijn’.

Amber Alert joeg eerder deze maand gebruikers tegen zich in het harnas door via het netwerk een miljoen protestberichten te sturen en gebruikers op te roepen een petitie tegen het besluit te tekenen. Ook de politie was niet geamuseerd en dreigde met stappen als Amber Alert dat nog eens zou doen.

De sms-bom had overigens succes; het aantal ondertekenaars steeg daarna van 14.000 naar nu 85.000. De petitie wordt binnenkort aan de Tweede Kamer overhandigd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden