Amsterdam Bewaar

Amsterdamse Kinderombudsman hekelt regeloerwoud in mbo

De klachten waren zo talrijk dat Van der Does zich genoodzaakt zag een urgent verslag van haar bevindingen te maken
De klachten waren zo talrijk dat Van der Does zich genoodzaakt zag een urgent verslag van haar bevindingen te maken © ANP

Mbo-instellingen zijn extreme regeloerwouden. Studenten lopen erin vast. De Kinderombudsman van ­Amsterdam trekt aan de bel.

Een chronisch ziek meisje dat nu thuis zit terwijl ze eigenlijk studeerde aan het Roc van Amsterdam, moest collegegeld blijven betalen. Een andere studente volgde een opleiding aan het Roc van Amsterdam, raakte zwanger en werd ongevraagd uitgeschreven.

Anne Martien van der Does

De Amsterdamse Kinderombudsman onderzocht regelgeving op het mbo

De Amsterdamse Kinderombudsman Anne Martien van der Does hoorde tientallen van dit soort verhalen. Verhalen van studenten die ze uitgebreid sprak, die hun hart luchten op het schoolplein, maar ook reacties van raden van bestuur en docenten.

De klachten waren zo talrijk dat Van der Does zich genoodzaakt zag een urgent verslag van haar bevindingen te maken. Ook sprak een aantal mbo-studenten donderdag in bij de gemeenteraad.

Niet goed begeleid

Van der Does constateert zes grote problemen die mbo'ers aankaarten. Roc's zien hun leerlingen als studenten, terwijl ze eigenlijk een te groot beroep doen op het verantwoordelijkheidsgevoel en de zelfredzaamheid van de soms 15- of 16-jarige scholieren. Verder zijn de regels en klachtenprocedures te complex en voor de gemiddelde leerling niet te begrijpen.

Daarnaast voelen leerlingen zich niet goed begeleid of gesteund op school of tijdens de stage. De ver­houdingen tussen stagebedrijf, school en leerling zijn vaak niet duidelijk. En het vinden van een stage is nog altijd bijzonder moeilijk, vooral voor jongeren van niet-westerse afkomst.

Mentaliteitsverandering
Van der Does verdiepte zich in de klachtenregelingen op mbo-scholen als Roc van Amsterdam en Roc Top en zelfs zij, met haar achtergrond als rechter, raakte verstrikt in de regeltjes. "Mentoren hebben drie benamingen, een klacht indienen is heel moeilijk en dan hebben verschillende vestigingen ook nog eens telkens andere regels."

Ze vroeg het Centre for Children's Rights van de UvA de verschillende regels tegen het licht te houden. "Alleen al de complexiteit lijkt niet in overeenstemming met het Internationaal Verdrag voor de Rechten van het Kind, dat vooropstelt dat kinderen kunnen meepraten bij beslissingen die hen aangaan."

Volgens Van der Does moet de communicatie naar leerlingen toe veel beter. "En verbetering komt er alleen als er een volledige mentaliteitsverandering op school komt."

Oplossingen
Het Roc van Amsterdam noemt het onderzoek van de kinderombudsman in een reactie 'beperkt'. "Maar dat neemt niet weg dat wij elke klacht van elke individuele student serieus nemen. Wij zijn constant bezig om ons te verbeteren," aldus een woordvoerder.

Roc Top was op korte termijn niet bereikbaar voor een reactie. Op 30 november organiseert de Kinderombudsman in samenwerking met de gemeente en mbo-instellingen een conferentie, De Stem van de Mbo-student. Van der Does: "We hopen dat studenten daar zelf ook met oplossingen komen."

Elke middag het laatste nieuws uit Amsterdam ontvangen? Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief van Het Parool.