Amsterdamse Haven wil op grote schaal groene waterstof importeren

De Amsterdamse haven onderzoekt de mogelijkheden om op grote schaal groene waterstof te importeren uit het Middellandse Zeegebied of het Midden-Oosten. Met alleen waterstof opgewekt uit windenergie van de Noordzee komt Nederland er niet, verwacht de haven.

Opslagtanks voor waterstof. De Amsterdamse haven kijkt of het jaarlijks 1 miljoen ton waterstof kan vervoeren en opslaan. Beeld Getty Images
Opslagtanks voor waterstof. De Amsterdamse haven kijkt of het jaarlijks 1 miljoen ton waterstof kan vervoeren en opslaan.Beeld Getty Images

De Amsterdamse haven werpt zich al jaren op als locatie voor het maken van waterstof uit elektriciteit die bij IJmuiden aan land komt van de vele windparken die Nederland bouwt op de Noordzee. Daarvoor werkt de haven samen met Tata Steel en chemieconcern Nouryon.

Maar het Havenbedrijf verwacht dat de Europese economie in de toekomst ook aangewezen zal zijn op import van waterstof. Daarbij wordt vooral gedacht aan Portugal of Marokko, maar ook aan andere landen in Noord-Afrika of het Midden-Oosten.

Waterstof heeft de potentie om de centrale rol die fossiele brandstoffen spelen binnen de economie deels over te nemen, in elk geval voor zwaar transport, vliegverkeer, scheepvaart en in de industrie. Het voordeel van waterstof is dat het gemaakt kan worden uit groene stroom, zoals wind- en zonne-energie. Als de elektriciteit duurzaam is opgewekt, wordt het groene waterstof genoemd.

Genoeg groene stroom

“Het is nog maar de vraag of we hier in Nederland in de toekomst genoeg groene stroom hebben om alle groene waterstof ter plekke te produceren,” zegt Eduard de Visser, directeur strategie en innovatie van het Amsterdamse havenbedrijf. “Nederland heeft weinig ruimte en we verwachten dat maatschappelijke druk ontstaat om niet alle elektriciteit voor brandstoffen te gebruiken.”

Dit jaar start de haven daarom een onderzoek naar de mogelijkheden om jaarlijks 1 miljoen ton waterstof te verschepen en op te slaan in Amsterdam. Daarbij gaat de haven uit van grootschalige opwek van zonne-energie in bijvoorbeeld de Sahara, die dan ter plekke wordt omgezet in waterstof. “Plekken waar groene stroom goedkoper is dan hier.”

Zelfs als het grootste deel van de waterstof daar wordt gemaakt ziet de haven een rol voor zichzelf bij opslag en transport. Als grootste benzinehaven van Europa heeft Amsterdam immers veel ervaring met brandstoffen en hier zijn grote opslagterminals gevestigd. Bij het onderzoek werkt de haven samen met Evos, de nieuwe naam van een van de grootste Amsterdamse benzineterminals sinds die werd overgenomen van Vopak.

Nieuwe transporttechnieken

Grootschalig transport van waterstof is nog niet zo eenvoudig omdat het alleen kan onder hoge druk en met extreme koeling, wat veiligheidsrisico’s en hoge kosten meebrengt. Veelbelovende nieuwe technieken lijken een oplossing te bieden. Door waterstof te binden aan andere moleculen kan het als vloeistof of als vaste stof worden getransporteerd. Drie start-ups die dit soort technieken hebben ontwikkeld, werken mee aan het onderzoek.

Het voordeel van dit soort technieken kan zelfs zijn dat de bestaande infrastructuur voor opslag en transport van benzine en kerosine zoals vrachtschepen en tankopslagbedrijven bruikbaar blijven voor waterstof. Uit het onderzoek dat het komende half jaar wordt gedaan moet blijken of dit ook op grote schaal mogelijk en rendabel is.

Om elkaar te dwingen groot te denken wordt in het onderzoek uitgegaan van 1 miljoen ton per jaar. Maar voorlopig zijn dat soort aantallen nog toekomstmuziek, erkent De Visser. “Maar we verwachten dat voor 2030 de eerste schepen naar Amsterdam komen.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden