Amsterdam Bewaar

Amsterdamse cruiseterminal verhuist naar de Coenhaven

Amsterdamse cruiseterminal verhuist naar de Coenhaven
© ANP

Cruiseschepen zullen in de toekomst aanmeren in de Coenhaven in het Westelijk Havengebied. De gevolgen voor nieuwbouwwijk Haven-Stad zijn groot.

De verplaatsing van de Passenger Terminal Amsterdam (PTA) naar de Coenhaven langs de A10, is de keuze die het stadsbestuur dinsdag hoogstwaarschijnlijk maakt, bevestigen diverse bronnen.

De alternatieve locatie in Zaandam, aan de noordkant van het IJ, valt daarmee af.De verhuizing van de PTA was in 2016 al aangekondigd door toenmalig wethouder Kajsa Ollongren. Die vond dat de vele cruiseschepen die nu nog naast het Centraal Station afmeren, een te grote belasting vormden voor de binnenstad.

Jaarlijks doen zo'n 145 zeecruises Amsterdam aan, die 340.000 passagiers meenemen. De werkgelegenheid die dit oplevert, behoudt de stad graag, maar dan liever buiten het centrum. Een verplaatsing zal vooral een vermindering betekenen van het aantal ritten met bussen in de binnenstad die de passagiers nu nog bij de PTA aan de Piet Heinkade ophalen.

Drukte
De ov-verbindingen tussen de binnenstad en Coenhaven moeten nog wel worden uitgebreid. Het verplaatsen is ook noodzakelijk omdat de stad twee bruggen over het IJ wil bouwen, een grote belemmering voor de grote oceaanstomers.

Wanneer de nieuwe haven precies gebouwd wordt, is nog niet bekend. Eerder werd voor het totale proces van de verplaatsing rekening gehouden met tussen de 5 en 10 jaar.

De kosten schatte havendirecteur Koen Overtoom eerder op 150 tot 200 miljoen euro. De verplaatsing van de PTA is onderdeel van het grotere plan Haven-Stad, waarbij de bedrijvigheid uit het havengebied rond de Ring wordt verplaatst, ten gunste van ongeveer 40.000 tot 70.000 woningen in de komende tientallen jaren.

De kosten voor de verplaatsing werden eerder geschat op 150 tot 200 miljoen euro

Milieuruimte
Wethouder Eric van der Burg (Grondzaken) zei woensdag dat de bouw van een cruisehaven in de huidige Coenhaven ten koste gaat van ongeveer 4000 woningen die op die plek gebouwd kunnen worden. Kees Noorman, directeur van havenvereniging Oram, waarschuwt voor het gemak waarmee het stadhuis de cruiseschepen laat aanmeren tussen de buurten van Haven-Stad. 

"Zo'n cruiseterminal heeft heel veel milieuruimte nodig, en hoe moet dat met al die bussen die het gebied moeten ontsluiten? Dat is allemaal nog niet zo makkelijk gepland naast de tienduizenden woningen die daar zijn ingetekend," zegt hij.

Ook vindt Noorman dat de geschatte kosten van de verplaatsing van de PTA moeten worden opgeteld bij de kosten van de nieuwe bruggen over het IJ. "Het effect van cruisepassagiers op de drukte in de stad is nihil, blijkt uit gemeentelijk onderzoek. Dus die brug is de enige echte oorzaak van de verplaatsing, dan moet je dus wel eerlijk zijn over de totale kosten van die brug."

Lees ook: Dit zijn de toekomstige wijken van Amsterdam