PlusNieuws

Amsterdams restaurant gaat aangifte doen tegen ‘QR-weigerende’ demonstrant

De manager van Amsterdams restaurant Bravi Ragazzi gaat aangifte doen tegen een klant die zich zondag na de coronademonstratie ernstig zou hebben misdragen. De vrouw probeerde volgens de manager met een valse QR-code het restaurant binnen te komen. Toen haar de toegang werd geweigerd, sloeg ze antisemitische taal uit, zegt de joodse manager Johnny Jesterhoudt. De vrouw ontkent de beschuldigingen en heeft aangifte van smaad en laster gedaan tegen de manager.

Sebastiaan Quekel
Demonstranten op de Dam tijdens een protestmars tegen de huidige coronamaatregelen. Restaurant Bravi Ragazzi ligt op een steenworp afstand van de Dam. Beeld ANP
Demonstranten op de Dam tijdens een protestmars tegen de huidige coronamaatregelen. Restaurant Bravi Ragazzi ligt op een steenworp afstand van de Dam.Beeld ANP

Het incident gebeurde zondagmiddag bij restaurant Bravi Ragazzi, op een steenworp afstand van de coronademonstratie op de Dam. Een vrouw die aanwezig was bij de coronademonstratie wilde naar het toilet en zocht volgens Jesterhoudt ter plaatse een valse QR-code op internet. Toen een medewerker haar daarmee confronteerde, liep de situatie uit de hand.

“De vrouw ging helemaal uit haar plaat en probeerde een heel terras op te jutten,” zegt Jesterhoudt, die door een andere demonstrant van dichtbij gefilmd werd. “Wij hebben weleens vaker te maken met gasten die weigeren QR-codes te overleggen en vervolgens stennis lopen maken, maar dit was toch wel echt een dieptepunt.”

Diefstal

Beelden van het incident circuleren op sociale media en zijn al ruim 100.000 keer bekeken. In de ruim twee minuten durende video is te zien dat de terrasgast weigert te betalen voor haar drankjes en eten en het restaurant met de rekening laat zitten. “De eigenaar zegt dat hij van Joodse afkomst is, nou, dan heeft hij niet goed geleerd van de Tweede Wereldoorlog,” bijt ze Jesterhoudt toe. “Ik zit op een terras en ben niet welkom. Ik ga niks betalen.”

De vrouw loopt vervolgens weg en Jesterhoudt zet de achtervolging in, omdat er volgens hem sprake is van diefstal. Uiteindelijk laat hij het er bij zitten. “We vonden het incident al vervelend genoeg. Het leek wel alsof dit een vooropgezet plan was. Die meneer stond klaar met de camera om alles vast te leggen, om ons op die manier in een verkeerd daglicht te plaatsen. Vreselijk asociaal, heel jammer dat het zo moet.”

Steunbetuigingen

De filmer, van wie de identiteit niet bekend is, verzekert het restaurant in de video dat het filmpje ‘viraal gaat’ en dat ze moeten rekenen op negatieve reacties. ‘Dit gaan ze in de portemonnee voelen!’ roept hij onder meer.

Het tegendeel is volgens Jesterhoudt gebleken. “We zijn overladen met telefoontjes, appjes, e-mails. Iedereen steekt ons een hart onder de riem. Ze zeggen dat wij juist goed gehandeld hebben en dat de mensen op het filmpje zich van een slechte kant lieten zien.” De vrouw in kwestie is volgens Jesterhoudt een dag later teruggekomen om een deel van de rekening alsnog te betalen. Excuses zou ze niet hebben gemaakt.

Jesterhoudt is van plan aangifte te doen vanwege de uitspraken van de vrouw. “Ze schold me uit voor NSB’er, nazi en weet ik nog wat allemaal. Terwijl ze weet dat ik van Joodse komaf ben. Ik snap niet dat in die discussie mijn achtergrond erbij moet worden gehaald. Ik vind dat vrij respectloos.”

De vrouw in het filmpje was onbereikbaar voor een reactie. Vanwege de controverse zijn haar accounts op sociale media offline gehaald.

Reactie vrouw

De vrouw in kwestie, die anoniem wil blijven, heeft op haar beurt aangifte van smaad en laster gedaan tegen de manager. Door de video op Dumpert en de uitspraken van Jesterhoudt is ze overladen met telefoontjes, berichten, mailbommen en een aanval op haar website, zegt ze. De vrouw ontkent dat ze met een ‘valse qr-code’ probeerde binnen te komen. “Hij had niet het geduld om te wachten tot ik mijn app kon laten zien met QR-code. Er was geen wifi en internet boven bij de wc’s in het restaurant, waardoor de app niet laadde op mijn telefoon en ik het naar zijn zin niet snel genoeg kon laten zien. Hij bleef vragen naar de QR-code en ik kon alleen foto’s ervan laten zien die ik op mijn toestel had.”

Beschuldigingen van wangedrag wijst de vrouw van de hand. “Misschien dat al zijn frustratie voor boetes er uit kwam, maar ik heb echt geen stennis lopen maken. Ik heb niemand opgejut en ik heb de manager niet uitgescholden. Ik werd weggestuurd. Logisch toch dat ik dan niet betaal? Ik snap niet waarom hij erover begon dat hij van Joodse afkomst is. Toen ik dat hoorde, associeerde ik het met het feit dat de Joden in de Tweede Wereldoorlog zijn gediscrimineerd. Omdat hij nu hetzelfde doet, hij discrimineert mij en sluit mij buiten, stuurt mij weg, omdat ik hem niet mijn app snel genoeg kon laten zien, vraag ik me af of hij niets geleerd heeft.”

De openstaande rekening is inmiddels betaald, beweert de vrouw. “Ik heb mij ook meteen bij de politie gemeld toen ik merkte dat er een heksenjacht op mij geopend was. Daarna ben ik naar de zaak teruggegaan. Ik was bereid de drankjes te betalen, juist omdat wij er ook naar toe waren gegaan om de horeca te steunen. Dat weigerde hij. Hij wilde mij ook niet spreken. Later is mijn dochter ernaartoe gegaan om een groot bedrag waar hij om vroeg, meer dan de rekening, te betalen.”

Walkouts

Zogenoemde walkouts, het niet betalen van rekeningen, komen volgens Jesterhoudt vaker voor en schaden zijn restaurant extra hard op een moment dat ze dit al niet kunnen gebruiken. Hij is na het incident een crowdfundingsactie begonnen.

“Niet om onze kosten te dekken, maar juist om een positief signaal af te geven naar de mensen die geen QR-code kunnen overleggen. Wij willen graag iedereen die dat wil, vragen een kleine donatie te doen, zodat wij wat terugdoen voor de zwakkeren in de samenleving en hun een broodje of een kop koffie kunnen aanbieden.”

Demonstratie

Tegenstanders van de coronamaatregelen demonstreerden afgelopen zondag in het centrum van Amsterdam. De actievoerders verzamelden zich om 12.00 uur op de Dam, waarna ze een wandeltocht door het centrum maakten. “Wij strijden voor nieuwe, goede, eerlijke politiek, al lijkt vooral dat laatste het lastigst. Het invoeren van het medisch paspoort en de daarbij horende QR-code zijn de kers op de taart van het toch al schandalige buitenproportionele coronabeleid. Dit moet stoppen!,” aldus initiatiefnemer Michel Reijinga.

Toiletbezoek

Op verzoek van de Tweede Kamer zijn terrassen uitgezonderd van de QR-plicht. Maar wie kort een kroeg in gaat voor toiletbezoek, moet alsnog een coronabewijs laten zien. “Het is een kleine moeite,” vindt demissionair minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid (CDA).

Vorige week verviel de 1,5-meterregel en konden (binnen-)evenementen weer doorgaan. Bijna overal moet je nu een QR-code laten zien. De app gaat alleen op groen na volledige vaccinatie, een negatieve test of na genezing.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden