Amsterdam zit niet te wachten op 'Teslabonus'

Vanaf 2021 mogen gemeenten elektrische auto's korting geven bij de parkeerautomaat. Maar uitgerekend in de 'kneiterlinkse' hoofdstad is er weinig enthousiasme voor dit voorstel.

Beeld anp

In eerste instantie lijkt het een maatregel waar progressief Amsterdam zijn vingers bij aflikt. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Milieu) legt vanaf 2021 een nieuwe bevoegdheid bij gemeenten neer waardoor zij elektrische auto's korting kunnen geven op de parkeerbelasting ten opzichte van voertuigen met een verbrandingsmotor.

Het kabinet heeft bepaald dat er vanaf 2030 alleen nog nieuwe auto's met een elektrische motor verkocht worden en noemt de kortingsregeling een manier om die ambitie een duwtje in de rug te geven. In Amsterdam zijn ruim 200.000 personenauto's geregistreerd door particulieren.

Autobezit ontmoedigen
Ondanks het enorme potentieel wordt de maatregel met reserves verwelkomd. Dat heeft ermee te maken dat in de Stopera de laatste tijd juist alle inspanningen erop gericht zijn autobezit te ontmoedigen.

"Ik ben geen voorstander van de toename van autobezit in Amsterdam, of de voertuigen nu elektrisch zijn of niet," zegt raadslid Dennis Boutkan van coalitiepartij PvdA.

"Het grootste probleem van auto's is het enorme beslag dat ze leggen op de openbare ruimte. De luchtkwaliteit is belangrijk, maar de verdeling van de ruimte in de stad is een veel urgenter probleem," zegt GroenLinksraadslid Zeeger Ernsting. D66 houdt zich op de vlakte. "Alle maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren zijn welkom," zegt D66-raadslid Jan-Bert Vroege.

Naast de discussie over het ruimtegebruik van auto's speelt ook mee dat de verkiezingen voor de Provinciale Staten, en indirect de Eerste Kamer, in aantocht zijn. De campagne wordt gedomineerd door de vraag wie gaat betalen voor de energietransitie. In dat licht is er steeds meer kritiek op subsidieregelingen voor elektrische auto's.

De eerste generatie stekkerauto's heeft een luxe-uitstraling en is alleen verkrijgbaar in het duurdere segment. Daarom zijn partijen als de SP kritisch op de belastingkortingen die deze modellen krijgen. Dat geldt volgens SP-raadslid Tiers Bakker ook voor de voorgestelde korting bij de parkeerautomaat. "Jan met de pet kan zich geen Tesla veroorloven. Die parkeerkorting gaat ten koste van de algemene middelen, daar betalen dus mensen voor die alleen een diesel- of benzineauto kunnen betalen."

Energietransitie
Oppositiepartij VVD is wél enthousiast en zou nog veel verder willen gaan "Wij vinden dat je met een elektrische auto ook voorrang verdient op de wachtlijst voor een vergunning. Zo blijft de keuze voor de auto bestaan, maar doe je ook iets aan de energietransitie," zegt VVD'er Daan Wijnants. Hij is niet verbaasd dat de linkse coalitiepartijen weinig zien in de kortingsregeling. Volgens Wijnants gebruiken zij de energietransitie als stokpaardje om allerlei andere dingen voor elkaar te krijgen.

"GroenLinks gebruikt dit om zo veel mogelijk auto's de stad uit te jagen, de SP om zogenaamde grootverdieners de schuld te kunnen geven. Wij vinden dat je vooral moet kijken naar oplossingen die het gewone leven niet moeilijker maken, zoals korting bij de parkeerautomaat."

Ernsting, Bakker en Boutkan dienen schriftelijke vragen in bij verantwoordelijk wethouder Sharon Dijksma (Verkeer). Ze zijn benieuwd of de maatregel ruimte biedt om kleine voertuigen als de Biro parkeerbelasting te laten betalen. Daarover zijn zij wel enthousiast.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden