Amsterdam Bewaar

Amsterdam wil verkeer uit buurten weren

Voor het onderzoek is gebruik gemaakt van de gegevens van 40 miljoen voertuigpassages en data van navigatiebedrijf TomTom.
Voor het onderzoek is gebruik gemaakt van de gegevens van 40 miljoen voertuigpassages en data van navigatiebedrijf TomTom. © ANP

Een groot deel van Amsterdam moet worden opgedeeld in zes zeer autoluwe buurten met veel ruimere hoofdwegen die die buurten met elkaar verbinden.

Meer dan de helft van al het verkeer dat niet in de buurten moet zijn, wordt geweerd.

Tot die conclusie komt het college na grootschalig kentekenonderzoek aan de zuid- en westkant van het centrum van de stad. Voor het onderzoek is gebruik gemaakt van de gegevens van 40 miljoen voertuigpassages en data van navigatiebedrijf TomTom.

Kentekenonderzoek
Uit het kentekenonderzoek blijkt dat 40 tot 60 procent van het autoverkeer in de wijken rond de Stadhouderskade en de Nassaukade helemaal niet in die buurten moet zijn. Door allerlei maatregelen, vergelijkbaar met de nieuwe inrichting van het Muntplein, zou dit doorgaande verkeer volledig uit de buurten moeten worden geweerd.

Daarbij wordt gedacht aan het opknippen van straten, invoeren van eenrichtingsverkeer en het onaantrekkelijk maken van routes. Door zo'n reductie in het aantal auto's in buurten verbeteren de luchtkwaliteit en 'oversteekbaarheid', ontstaat er een rustiger straatbeeld en wordt het verkeer veiliger. Er ontstaat ruimte voor voetgangers, fietsers en ov, de auto is in dergelijke buurten te gast.

Knelpunten
De voorgestelde aanpak staat en valt met het vergroten van de capaciteit voor auto's op de hoofdwegen. Uit het onderzoek komt naar voren dat er op de Stadhouderskade en de Overtoom zeven specifieke knelpunten zijn. Door ingrepen aan de verkeerslichten en soms zelfs het verwijderen daarvan, kan een betere doorstroming worden bereikt. Op vier van de zeven knelpunten zouden méér rijbanen een oplossing zijn. Ook bijvoorbeeld de Surinamebrug moet worden verbreed.

Het gaat om een voorstel van het college. Gezien de verkiezingsprogramma's van de partijen die nu coalitieonderhandelingen voeren, is het voor te stellen dat dergelijke voorstellen in vruchtbare aarde vallen. Het vorige stadsbestuur nam al de nodige maatregelen om de stad autoluwer te maken.

Lees ook: Van VVD tot SP: De auto is hier straks niet meer de baas en Auto zit onder Amsterdammers in het verdomhoekje

Tip Het Parool
Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.