Amsterdam Bewaar

Amsterdam verzuipt in de wildgroei van verkeersborden

Amsterdam verzuipt in de wildgroei van verkeersborden
© ANP

Amsterdam verzuipt op veel plekken in de verkeersborden. De gemeente gaat het eerst onderzoeken, maar deskundigen willen een aanpak van de wildgroei.

Borden in Amsterdam: je moet veel en je mag niets. En tegelijkertijd lijkt nauwelijks iemand zich iets aan te trekken van de ge- en verboden die onder meer de gemeente op de verkeersdeelnemers loslaat.

De Amsterdamse verkeersdeelnemer heeft het waarschijnlijk niet zo door, maar hij/zij wordt overspoeld door verkeersborden in alle soorten en maten. Wie erop let, ziet palen vol met aanwijzingen en verboden, soms wel zes aan een paal tegelijk.

Wildgroei
Toch zien veel mensen al die borden wel en klagen daarover bij de gemeente. In een nota over de drukte in de stad worden dan ook op korte termijn maatregelen aangekondigd om de wildgroei aan verkeersborden tegen te gaan. Volgens een woordvoerder wordt onderzocht of het probleem zo groot is dat maatregelen moeten worden genomen. 'Veel borden geven een gevoel van drukte.'

Het is een probleem, zegt Marnix Eysink Smeets, deskundige op het gebied van veiligheidsbeleving en ook regelmatig schrijver op het blog Bordwatching. Volgens hem hebben wegbeheerders er een handje van om bij het minste of geringste borden te plaatsen zodat hen in elk geval niet kan worden verweten dat ze de verkeersdeelnemers niet hebben gewaarschuwd. 'Ze denken: dan hebben we het in elk geval gemeld.'

Terwijl de overvloed aan borden er juist voor zorgt dat diezelfde borden steeds minder worden opgemerkt, zegt Eysink Smeets. 'Er wordt te weinig rekening gehouden met hoe borden zich tot elkaar verhouden. Dat veroorzaakt een soort blindheid: unintentional blindness. Soms werken veel borden trouwens ook nog regelrecht tegen elkaar in.'

Selectie
Volgens een woordvoerder van de ANWB komen borden bij een overvloed vaak 'slecht binnen'. 'Als het een rommeltje is, lok je uit dat mensen denken: waarom zou ik me aan deze regels houden?' De ANWB stoort zich met name aan tijdelijke bewegwijzering. 'Die blijft vaak veel te lang staan, ook als de werkzaamheden of het obstakel allang weg is.'

Slechts tien tot twintig procent van de borden wordt opgemerkt door verkeersdeelnemers, blijkt uit onderzoek. Dat vindt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen nog aan de optimistische kant. Volgens hem maken mensen onbewust keuzes.

'Het verkeer in Amsterdam is druk. Je selecteert vooral op basis wat voor jou van belang is. In zijn algemeenheid geldt dat bewegende objecten wél van belang zijn en dingen die stilstaan niet. Vrachtauto's en bussen? Belangrijk. Borden? Niet belangrijk.'

Dit effect komt zelfs terug in de verkeersborden zelf, zegt Tertoolen. 'Borden die beweging suggereren, vallen meer op. Zo'n bord met een slippende auto wordt eerder gezien dan een bord met een stilstaande auto erop.'