Amsterdam Bewaar

Amsterdam start campagne tegen huftergedrag toeristen

Posters moeten overlastgevers erop wijzen dat ongepast gedrag flink geld kost.
Posters moeten overlastgevers erop wijzen dat ongepast gedrag flink geld kost. © Amsterdam Marketing

Amsterdam gaat mannelijke bezoekers van 18 tot 34 jaar aanspreken op hun gedrag. Met een campagne wordt duidelijk gemaakt dat vrijheid grenzen kent. Herrie en wildplassen worden niet getolereerd. 'Dat gaat je geld kosten.'

De campagne Enjoy & Respect richt zich op jonge toeristen die naar de stad komen voor fun tours, kroegentochten en vrijgezellenfeesten.

"Deze groep veroorzaakt overlast en voegt weinig toe. Ze hebben een negatief effect op de leefbaarheid van onze stad," zegt directeur Frans van der Avert van Amsterdam Marketing.

Enjoy & Respect, dat alleen al dit jaar 225.000 euro kost en wordt gefinancierd door de gemeente en het bedrijfsleven, vloeit voort uit een onderzoek naar het sociale klimaat in de stad.

Daaruit blijkt dat de grootste overlast - lawaai en dronkenschap, vervuiling, afval en wildplassen en -poepen - afkomstig is van een kleine groep: mannen tot 34 jaar uit Nederland en het Verenigd Koninkrijk.

Om hen aan te spreken ontwikkelde strateeg Nico Mulder van Amsterdam Marketing met bureau Wavemaker een campagne met een 'heldere boodschap'.

Respect voor elkaar
Mulder: "Uit testen is gebleken dat we deze mannen zonder omhaal moeten aanspreken. Ook werd duidelijk dat ze het meest aanslaan op geld. Dat je iets niet mag, zegt hun niet zoveel. De mededeling dat je 140 euro moet betalen als je loopt te lallen, doet dat wel."

De campagne dringt zich ook op als iemand op internet zoekt naar 'kroegentochten in Amsterdam'

Amsterdam staat bekend als een open, tolerante stad. Van der Avert: "Dat willen we blijven uitdragen. Maar onze vrijheid is ontstaan onder een voorwaarde: respect voor elkaar. Juist hieraan schort het bij deze groep vaak."

Keuze voor overlast kost geld
In steden als Venetië en Berlijn zijn eerder campagnes geweest waarin toeristen expliciet of juist op speelse wijze op verboden werden gewezen. Beide varianten hadden een averechts effect.

Van der Avert: "Wij kiezen, na overleg met gedragswetenschappers van de UvA, voor een toon die past bij onze vrije geest. De boodschap is dat iedereen hier inderdaad een vrije keuze heeft, maar dat de keuze voor overlast je wel geld gaat kosten."

De Engels- en Nederlandstalige campagne wordt ingezet van donderdagavond tot zondagnacht op de Wallen, het Rembrandt- en het Leidseplein, en digitaal op Engelse sites voor goedkope tickets en slaapplekken.

Ook dringt de campagne zich op als iemand op internet zoekt naar bijvoorbeeld 'kroegentochten in Amsterdam'.

Amsterdam Marketing werkte voor deze actie nauw samen met onder meer Schiphol, GVB, Koninklijke Horeca Nederland, campings en buurtbewoners.

Van der Avert: "Iedereen werkt mee. Omdat de maat vol is."

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.