Amsterdam staat experiment met deelbakfiets toe

Snorfietsers weg, deelbakfiets erbij op het fietspad in Amsterdam. Het college wil kleinschalige experimenten met deelbakfietsen toestaan.

De elektrische deelbakfiets van Cargoroo Beeld Lucas Hardonk/Cargoroo

De gemeente hoopt dat Amsterdammers straks sneller op de bakfiets springen en hun auto in het parkeervak laten staan, zo blijkt uit het antwoord op schriftelijke vragen van raadslid Wil van Soest (Partij van de Ouderen) door burgemeester Femke Halsema.

Het deelbakfietsbesluit past binnen het beleid om de auto terug te dringen in het straatbeeld. Zo mocht ook de deelscooter in maart van wethouder Sharon Dijksma uitbreiden. Twee aanbieders mochten eerst ieder 250 deelscooters aanbieden, Dijksma verhoogde dat naar 350.

Van Soest maakt zich met name zorgen over de veiligheid. Snor- en bakfietsen nemen immers ongeveer evenveel ruimte in. Nu de snorfietsers naar de rijbaan zijn verbannen, eisen nieuwe deelbakfietsen straks een prominente plek op het fietspad op.

Overigens moesten de snorfietsen niet naar de rijbaan om ruimte te maken voor de deelbakfietsen, schrijft Halsema, maar zijn ze verbannen vanwege de toenemende drukte en het grote snelheidsverschil met de fietsers.

Halsema maakt zich minder druk om veiligheid. De gemeente hoopt meer ruimte voor fietsen creëren door onder meer de drukste fietsroutes in de stad aan te pakken.

De Amsterdamse start-up Cargoroo, waarvan de elektrische deelbakfietsen al in Haarlem rondrijden, wil in de loop van dit jaar de eerste deelbakfietsen in Amsterdam aanbieden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden