Nieuws

Amsterdam onderzoekt maximumsnelheid van 30 km/u

Amsterdam onderzoekt of de maximumsnelheid overal in de bebouwde kom kan worden verlaagd tot 30 km/u. Het plan kan, als dat wordt goedgekeurd, al vanaf 2023 ingaan.

Werkzaamheden aan het toekomstige Zuidasdok in Amsterdam. Beeld Joris van Gennip
Werkzaamheden aan het toekomstige Zuidasdok in Amsterdam.Beeld Joris van Gennip

Eerst wilde het gemeentebestuur slechts de route vanaf de Dam naar Amsterdam Nieuw-West terugbrengen naar 30 kilometer per uur. Maar nu wordt onderzocht of de maximumsnelheid in de gehele bebouwde kom kan worden aangepast. Dat bevestigt een woordvoerder van verkeerswethouder Egbert de Vries (PvdA) na berichtgeving van Trouw.

De wethouder denkt dat de verlaging van de maximumsnelheid een ‘enorme bijdrage kan leveren aan het verbeteren van de verkeersveiligheid en leefbaarheid.’ Hij wil zijn plan pas nader toelichten als de gemeenteraad is geïnformeerd en daarvoor is eerst nog een collegebesluit nodig.

Landelijke trend

Vorige week legde De Vries al wel het 30 kilometerbeleid voor aan betrokken partijen zoals MKB, brandweer, politie, ambulancedienst, ov-bedrijven GVB en Connexxion, en taxibedrijven zoals Uber. In het grootste deel van de bebouwde kom wordt 30 kilometer per uur het nieuwe regime, maar voor bepaalde hoofdwegen blijft 50 kilometer per uur de maximumsnelheid.

Het verlagen van de autosnelheid past in een landelijke trend om leefbaarheid in de steden te vergroten. De stad Groningen neemt dit jaar een conceptvisie aan, waarin eveneens 30 kilometer per uur de norm wordt. De ‘fietshoofdstad’ gaat pas volgend jaar vaststellen wanneer het een en ander invoert. Daarmee is de kans groot dat Amsterdam Groningen inhaalt met langzamer rijden.

“We zijn ontzettend enthousiast,” vertelt woordvoerder Reinder Rustema (49) van Amsterdammers voor Autoluw Nu!. De organisatie, bestaande uit zo’n veertig bewonersorganisaties, pleit al twee jaar voor het invoeren van 30 kilometer per uur als maximumsnelheid. “Het is een mijlpaal voor het denken over automobiliteit in de hoofdstad. Het zal vooral bijdragen aan de verkeersveiligheid, de vermindering van de vervuiling, en de geluidsoverlast zal afnemen.”

Toch heeft Rustema ook zijn bedenkingen: “Het is nog maar afwachten of het plan daadwerkelijk leidt tot minder auto’s in de stad. Waarschijnlijk houden we evenveel auto’s, die alleen langzamer rijden.” Het blijft de vraag of het plan mensen zal ontmoedigen om de auto te nemen. Dit kan volgens Rustema worden opgelost met een verbod om dwars door de stad te rijden. “Alleen dit ligt politiek nog erg gevoelig.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden